Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Opsigelse af medarbejder
dit dokument oprettes ...
10 - 15
Det tager 10 - 15 i reelt tidsforbrug

Afskedigelse

Hvis du som arbejdsgiver skal afskedige en medarbejder, er der nogle helt klare regler for, hvordan afskedigelsen skal foregå. I denne artikel kan du læse mere om de lovmæssige formkrav til afskedigelse af medarbejder.

Hos LegalDesk

Pris:

Ekskl. moms

Traditionel advokat

Spar ,-

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

min.

Indholdsfortegnelse

Hvordan skal jeg afskedige en medarbejder?

Det allerførste du som arbejdsgiver skal være opmærksom på, inden du afskediger en medarbejder, er, hvorvidt medarbejderen er omfattet af en overenskomst, funktionærloven eller begge dele. Hvis medarbejderen er omfattet af en overenskomst eller funktionærloven, er der nemlig nogle helt klare regler for, hvornår og hvordan en arbejdsgiver må afskedige en medarbejder. Er du ikke opmærksom på, hvad der gælder for den ansatte, kan det blive en dyr fornøjelse, hvis afskedigelsen er usaglig eller uretmæssig. 

Dernæst skal du altid udarbejde en skriftlig afskedigelse, så der er dokumentation for, at medarbejderen er blevet afskediget og dato på afskedigelsen. Derudover kan arbejdsgiver og medarbejderen også begge underskrive den for dermed at bekræfte levering og modtagelse heraf.

Sådan virker Legal Desk

Hvilke krav er der til en afskedigelse?

Afhængigt af om medarbejderen er omfattet af en overenskomst, kan der være krav til, at medarbejderen forinden afskedigelsen skal have modtaget en eller flere skriftlige advarsler. Hvis medarbejderen er funktionæransat, er det et krav, at der altid gives minimum én skriftlig advarsel forinden en afskedigelse. 

Udover den skriftlige advarsel, skal der også være tale om en saglig begrundelse, der vedrører virksomhedens drift eller medarbejderens adfærd. En opsigelse er saglig begrundet, hvis den vedrører eksempelvis:

  • Nedskæringer
  • Omstrukturering
  • Samarbejdsvanskeligheder
  • Overtrædelse af retningslinier
  • Tyveri på arbejdspladsen

Hvis afskedigelsen derimod er begrundet i eksempelvis graviditet, barsel, orlov, religiøse- eller politiske overbevisninger, køn og/eller alder er der tale om en usaglig opsigelse. Afskediges en medarbejder på et usagligt grundlag, er det ulovligt og kan resultere i en godtgørelse til den tidligere medarbejder.

Opsigelse af medarbejder

Få dit dokument på under 15 minutter

Udfyld og modtag online

Fuldt overblik undervejs

100% tilfredshedsgaranti

Underskriv digitalt

Vi hjælper dig hele vejen

Kun 

Ekskl. moms

Spar ,- ift. traditionel advokat