Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Forretningsorden
dit dokument oprettes ...
15
Det tager 15 i reelt tidsforbrug

Forretningsorden

Når dit selskab har en bestyrelse, er det et krav, at der laves en forretningsorden. Forretningsordenen beskriver omfanget af bestyrelsens arbejde, så medlemmerne af bestyrelsen ved, hvad de siger ja til og hvilke regler og ansvar, de er pålagt. Du kan blive klogere på, hvad en forretningsorden skal indeholde her og nemt lave din egen med Legal Desk.

Hos LegalDesk

Pris: 699,-

Ekskl. moms

Traditionel advokat

Spar kr. 10.000,-

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

15 min.

I reelt tidsforbrug

Indholdsfortegnelse

Hvad er en forretningsorden?

Består et kapitalselskab af mere end ét bestyrelsesmedlem, er bestyrelsen forpligtet til at udarbejde en forretningsorden, som har til hensigt at afgrænse og fastslå omfanget af bestyrelsens arbejde. 

Det er som udgangspunkt op til den enkelte virksomhed, om den ønsker at offentliggøre forretningsordenen. Det er dog et krav for alle statslige aktieselskaber, at de offentliggør deres forretningsorden i Erhvervsstyrelsens IT-system senest fire uger efter den er lavet.

Du kan nemt, hurtigt og billigt lave din forretningsorden med Legal Desk her.

Indholdet i en forretningsorden

Der er ikke nogen lovkrav til indholdet af en forretningsorden, og det skyldes til dels, at indholdet i høj grad afhænger af selskabets størrelse, branche, ressourcer mv. Der er dog særlige områder i forretningsordenen, som det er vigtigt, at bestyrelsen tager stilling til. Her er et par eksempler:

  • Tavshedspligt

  • Afholdelse og indkaldelse til bestyrelsesmøder herunder skriftlige og elektroniske møder

  • Hvordan bestyrelsen kan træffe beslutninger og hvilke procedurer, der gælder herfor.

  • Bestyrelsens arbejdsdeling og sammensætning

  • Bog- og protokolføring herunder regnskabskontrol og sikring af, at selskabet lever op til gældende revisionskrav.

  • Tilsyn med direktionen.

Forretningsordenen skal desuden indeholde alle bestyrelsesmedlemmers underskrift. Ved at underskrive forretningsordenen, bekræfter alle bestyrelsesmedlemmer, at de har læst og accepteret den.

Ændringer i forretningsordenen

I takt med at en virksomhed vokser, kan der opstå et behov for at ændre i forretningsordenen. Som udgangspunkt kræver det ikke, at der udarbejdes et beslutningsreferat – medmindre der er tale om større ændringer, der har væsentlige konsekvenser for virksomheden.

Det anbefales, at du kigger forretningsordenen igennem på et årlig basis, så den så vidt muligt følger virksomhedens vækst. Dermed kan den også bruges som arbejdsredskab (i særlig grad for nye bestyrelsesmedlemmer).

Ændringer i bestyrelsen

Sker der nogen form for ændringer i bestyrelsen, såsom at nogen tiltræder eller forlader den, er det et krav, at der skal udarbejdes et referat. 

Tiltræder der et nyt bestyrelsesmedlem, skal vedkommende præsenteres for og underskrive forretningsordenen.

Lav forretningsorden med Legal Desk

Har du en bestyrelse i dit selskab, men mangler en forretningsorden, eller har du planer om at stifte et selskab med en bestyrelse og leder blot efter et sted, hvor du efterfølgende kan lave forretningsordenen, er du kommet til det rette sted.

Med Legal Desk kan du nemt, billigt og hurtigt lave en forretningsorden ved blot at udfylde vores online formular. Når du har betalt, modtager du straks dit færdige dokument – klar til underskrift med NemID.

Du skal blot klikke ‘Lav forretningsorden nu’ for at gå i gang!

Forretningsorden

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Udfyld og modtag straks

Digital alt-i-en løsning

Alle dokumenter samlet ét sted

Underskriv digitalt

Benyttet af mere end 50.000 selvstændige

Kun 699,-

Ekskl. moms

Lav forretningsorden

Spar 10.000,- ift. traditionel advokat