Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

15. december 2022

Hvad betyder det at gøre en indsigelse?

En indsigelse er dit modsvar på noget, som du ikke mener er korrekt. Du kan derfor gøre indsigelse, hvis du har indvendinger mod noget, som påvirker dig. Læs denne artikel og bliv klogere på, hvad en indsigelse er, og hvornår du kan gøre en indsigelse.

Hvornår kan jeg gøre en indsigelse?

En indsigelse er noget du gør og ikke noget, du har. Hvis du gør en indsigelse, er det fordi, at du har en indvending mod noget. En indsigelse er derfor en erklæring, hvor du gør indvendig mod noget, som du ikke er enig i eller mener er forkert.

Udgangspunktet er, at du kan gøre en indsigelse, hvis du er uenig med en beslutning, føler dig uberettiget beskyldt for noget eller er blevet udsat for en uret. Ved en indsigelse udtrykker du din side af situationen og hvad du mener er forkert.

Nogle af de typiske tilfælde, hvor privatpersoner gør en indsigelse, er ved:

  • forkerte korttransaktioner 

  • manglende levering af købte genstande

  • forkert levering af købte genstande

  • mangler eller fejl ved købte genstande 

  • opsagte abonnementer, hvor du stadig bliver trukket.

I størstedelen af ovenstående tilfælde, er der opstået en situation, hvor noget ikke er, som det burde være. Hvis du konfronterer eller kontakter modparten med begrundelsen om, at noget er galt, er dette starten på din indsigelse. I denne indsigelse skal du også dokumentere fejlen og anbringe de krav, du mangler at få opfyldt.

Ved forkerte korttransaktioner er situationen en smule anderledes – dette gennemgås i nedenstående afsnit.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

Indsigelse mod korttransaktioner

Ved forkerte korttransaktioner eller korttransaktioner, du ikke selv kender til, skal du reagere ved at gøre en indsigelse. Hvordan du skal forholde dig, kommer an på den konkrete situation. Hvis du ser en forkert transaktion fra en person eller et selskab, du har handlet med, skal du kontakte dem med indsigelse om den forkerte transaktion. Hvis dette ikke lykkes, skal du kontakte din bank eller dit forsikringsselskab. Hvis du ikke kender til transaktionen, skal du straks spærre dit kort og kontakte din bank med det samme.

Som udgangspunkt har du 14 dage til at gøre din indsigelse mod transaktionen – ellers risikerer du, at sagen bliver forældet. Kontakter du banken, skal du kunne dokumentere fejlen og dit køb. Hvis du kan dokumentere, at du har betalt for meget, samt hvor meget der er tale om, kan du få beløbet refunderet af banken.

Hvordan gør jeg en indsigelse?

Hvis du vil gøre en indsigelse hos banken vedrørende forkert korttransaktion eller andet, har banken, typisk på deres hjemmeside, en blanket til indsigelser. Hvis ikke, må du kontakte kundeservice. Hvis du kontakter banken, skal du have følgende klar:

  • NemID

  • CPR-nummer

  • Kortnummer til det kort, hvor transaktionen er sket

  • Dokumentation for fejlen.

Hvis du vil gøre en indsigelse mod noget, der ikke omhandler korttransaktioner, skal du tage direkte kontakt til din handelspartner. Hvis der er mangler eller fejl ved en modtaget varer eller genstand, skal du skrive til selskabet og reklamere over fejlen. Bemærk, at der kan være reklamationsfrister, hvorfor det anbefales at indsende indsigelsen hurtigst muligt.