Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Beslutningsreferat
dit dokument oprettes ...
10 - 15
Det tager 10 - 15 i reelt tidsforbrug

Hvordan gennemføres en generalforsamling?

Generalforsamlingen er den øverste myndighed i et selskab, hvor selskabets ejere mødes og kan få information og indflydelse på selskabets forhold. På selskabets ordinære årlige generalforsamling godkender generalforsamlingen årsrapporten, disponerer over selskabets overskud eller underskud og vælger selskabets ledelse.

Hos LegalDesk

Pris: 1.199,-

Ekskl. moms

Traditionel advokat

Spar 4.000,-

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

10 - 15 min.

Indholdsfortegnelse

Indkaldelse

Da en generalforsamling er et møde for selskabets ejere, skal alle ejere indkaldes, så de har mulighed for at tilkendegive deres mening og stemme på de forskellige punkter på dagsordenen.

Ejerne skal modtage indkaldelsen senest to uger før generalforsamlingen afholdes.Indkaldelsen må omvendt heller ikke sendes ud tidligere end fire uger før generalforsamlingen, medmindre selskabets vedtægter bestemmer noget andet. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted for generalforsamlingen, samt hvilke punkter, der skal behandles på generalforsamlingen.

Selskabets ejere kan dog vælge, at der ikke behøves at blive udsendt en formel indkaldelse til generalforsamling. Dette kræver, at alle selskabets ejere er enige herom. Hvis blot én ejer ønsker, at der skal udsendes indkaldelse, er selskabets ledelse forpligtet til at gøre det. Det er ikke lovligt kun at sende indkaldelse til nogle af selskabets ejere.

Hvad er en skrivebordsgeneralforsamling?

Reglerne i Selskabsloven er ofte henvendt til virksomheder med en større ejerkreds (mange aktionærer eller anpartshavere). I de fleste virksomheder er ejerkredsen dog så lille og tæt knyttet til virksomheden og dens drift, at der ikke er behov for en ligeså formel generalforsamling.

Derfor bruger mange mindre virksomheder det, der kaldes en ”skrivebordsgeneralforsamling”. Det betyder, at alle ejerne bliver enige om, at det ikke er nødvendigt med indkaldelse til en formel generalforsamling (som beskrevet ovenfor). I stedet kan ejerne nøjes med at aftale hvordan og hvornår beslutningerne skal træffes endeligt.  

Ved en skrivebordsgeneralforsamling er det nemlig ikke et krav, at ejerne mødes. I stedet sendes et udkast til generalforsamlingsreferat rundt til alle ejere. Når alle har accepteret referatet, bliver det underskrevet af dirigenten, der herefter registrerer beslutningerne i Erhvervsstyrelsens IT-system (hvis det er nødvendigt).

Hvordan afvikles generalforsamlingen?

Generalforsamlingen styres af dirigenten, der er ansvarlig for afholdelsen af generalforsamlingen. Ved skrivebordsgeneralforsamlingen er det dirigentens ansvar, dels at alle selskabets ejere er enige om indholdet af det referat, der udarbejdes over generalforsamlingen,dels at referatet om nødvendigt registreres i Erhvervsstyrelsens system. Dirigenten bliver valgt af generalforsamlingen (ejerne), medmindre der er bestemt noget andet i vedtægterne.

Generalforsamlingen (ejerne) stemmer om punkterne på dagsordenen. Medmindre der er bestemt noget andet i selskabets vedtægter eller i loven, er det simpelt flertal, der afgør beslutninger (flere stemmer for end imod).

Hvornår skal generalforsamlingen registreres hos Erhvervsstyrelsen?

Når generalforsamlingen er overstået, skal der laves et generalforsamlingsreferat (også kaldet protokollat). Referatet skal beskrive alle beslutninger, der er vedtaget på generalforsamlingen. Referatet skal underskrives af dirigenten, der er ansvarlig for, at referatets indhold er korrekt.

Hvis det på generalforsamlingen er bestemt, at der skal ændres ting i forhold til selskabets registrerede forhold eller vedtægter skal disse ændringer registreres i Erhvervsstyrelsens IT-system. Det kan for eksempel være beslutninger om:

  • Vedtægtsændringer generelt

  • Navneændring (også optagelse af binavne)

  • Ændring af selskabskapital (forhøjelse og nedsættelse)

  • Ændring af ledelse (direktion og bestyrelse)

  • Ændring af revisor (hvis angivet i vedtægter)

Registrering af generalforsamlingsprotokollatet i Erhvervsstyrelsens IT-system skal ske senest 14 dage efter at generalforsamlingen er afholdt.

Lav selskabsændringer med Legal Desk

Uanset om dit selskab skal ændre navn, oprette bestyrelse eller have nye vedtægter, kan du nemt og hurtigt foretage ændringen med Legal Desk. Vi har samlet det hele i én formular, så du frit kan vælge, hvilke selskabsændringer, du vil gennemføre – prisen er den samme, uanset hvor mange ændringer, du vælger at gennemføre på én gang.

Vælg frit mellem følgende selskabsændringer:

  • Godkendelse af årsrapport (ordinær generalforsamling)
  • Nye vedtægter
  • Ændring af selskabsnavn og/eller binavn(e)
  • Ændring af selskabets formål, direktion, tegningsregel, revision eller regnskabsår
  • Opret, afskaf eller ændre i bestyrelse

Når du har betalt og modtaget dine dokumenter, sørger vi for at registrere ændringerne hos Erhvervsstyrelsen inden for ca. 48 timer på hverdage, så snart at beslutningsreferatet er underskrevet.

Beslutningsreferat

Lav beslutningsreferat på 10 minutter

Udfyld og modtag straks

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 50.000 selvstændige

Kun 1.199,-

Ekskl. moms

Lav beslutningsreferat

Spar 4.000,- ift. traditionel advokat