Hvad indeholder en opsigelses-skabelon?
Den skriftlige opsigelse af en medarbejder bør først og fremmest indeholde en begrundelse for opsigelsen - dette er et lovkrav.
Derudover bør den skriftlige opsigelse af medarbejder også indeholde følgende:
- Opsigelsesform (fritstilling, suspension eller almindelig opsigelse)
- Dato for opsigelsen
- Opsigelsesvarsel (antal dage medarbejderen skal arbejde fra opsigelsen gives, til medarbejderen rent faktisk skal stoppe med at møde på arbejde)
- Begrundelse for opsigelsen
- Hvordan eventuel afspadsering og/eller feriefridage skal afholdes
- Hvorvidt der er mulighed for en fratrædelsesaftale
- Hvordan opsigelsen skal gives (per anbefalet brev eller underskrives af arbejdsgiver og medarbejder)
Indholdet i opsigelsen kan variere afhængigt af, om medarbejderen er omfattet af en overenskomst eller om medarbejderen er ansat som funktionær. Er medarbejderen ansat som funktionær, er der eksempelvis et krav om, at medarbejderen forinden afskedigelsen modtager minimum én skriftlig advarsel, såfremt der er tale om forhold, som medarbejderen har mulighed for at forbedre.
Læs mere om, hvornår der gives skriftlige advarsler her.
Sådan virker Legal Desk
Hvornår er en begrundelse saglig?
For at opsigelsen er lovlig, skal der som nævnt være en saglig begrundelse, som retfærdiggør afskedigelsen. Der skelnes derfor mellem saglige- og usaglige begrundelser.
Saglig begrundelse: For at en begrundelse er saglig skal den vedrøre forhold i virksomheden eller medarbejderen selv. Forhold i virksomheden kan omhandle eksempelvis nedskæringer eller omstrukturering. Forhold vedrørende medarbejderen kan blandt andet omhandle samarbejdsvanskeligheder, tyveri på arbejdspladsen eller overtrædelse af retningslinier som eksempelvis mødetidspunkt.
Usaglig begrundelse: En begrundelse er usaglig, hvis den omhandler eksempelvis graviditet og/eller orlov, køn, alder etnicitet eller religiøs- og politisk overbevisning.
Hvis din medarbejder opsiges på et usagligt grundlag, kan du som arbejdsgiver risikere at skulle genansætte medarbejderen og/eller betale erstatning til medarbejderen. Derudover risikerer du også en forringelse af dit omdømme som virksomhed.