Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Virksomhedsoverdragelse
dit dokument oprettes ...
15 - 20
Det tager 15 - 20 i reelt tidsforbrug

Virksomhedsoverdragelse

Når dele eller hele virksomheder skal sælges, er det altid vigtigt, at der laves en overdragelsesaftale. Overdragelsesaftalen sikrer, at begge parter er indforståede med betingelserne for salget og dermed undgås senere misforståelser og konflikter. Læs mere her og lav nemt overdragelsesaftale med Legal Desk.

Hos LegalDesk

Pris: 2.499,-

Ekskl. moms

Traditionel advokat

Spar kr. 8.000,-

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

15 - 20 min.

I reelt tidsforbrug

Indholdsfortegnelse

Hvad er en aftale om virksomhedsoverdragelse?

En aftale om virksomhedsoverdragelse, også kaldet overdragelsesaftale, er kort fortalt en skriftlig kontrakt, som beskriver de forhold, der skal gælde for salget af ejerandele i et selskab. For ApS bliver ejerandelene betegnet som anparter. For aktieselskaber bliver ejerandele betegnet som aktier.

Du kan lave overdragelsesaftaler for både ApS og A/S hos Legal Desk og spare både tid og penge. Overdragelsesaftalen kan nemt underskrives med NemID, og vi sørger for, at overdragelsen registreres hos Erhvervsstyrelsen.

Klik her for at gå i gang med din overdragelsesaftale

Hvorfor lave en overdragelsesaftale?

En virksomhed har typisk en vis værdi. Det er derfor en god idé at sikre, at salget af ejerandele i virksomheden sker på et oplyst grundlag. Et oplyst grundlag er, når både køber og sælger er indforstået med alle betingelser for salget. For at undgå misforståelser og konflikter, er det derfor klart en fordel at lave en skriftlig aftale om virksomhedsoverdragelse.

Uanset om du ønsker at overdrage din virksomhed i forbindelse med et generationsskifte, sælge til tredjemand eller til familiemedlemmer, er det vigtigt, at du har en form for skriftlig kontrakt på overdragelsen. Det samme gælder også, uanset om du ønsker at sælge hele eller dele af virksomheden.

Inden du køber eller sælger en virksomhed, kan det være en god ide at læse mere om, hvad du skal undersøge.

Hvad indeholder denne overdragelsesaftale?

  1. Oplysninger om køber og sælger

  2. Oplysninger om selskabet der skal overdrages fra (selskabstype og CVR-nummer)

  3. Antallet af anparter der skal overdrages

  4. Købesum

  5. Betalingsform

  6. Dato for overdragelse

  7. Erklæringer fra sælger

Sådan forløber virksomhedsoverdragelse

  1. Forhandling af overdragelsens vilkår

  2. På dette stadie aftales de mest essentielle vilkår for overdragelsen, såsom købesum, deponering, betalingsform og antal anparter der skal overdrages.

  3. Overdragelsesaftale udarbejdes og underskrives af begge parter

  4. Aftalens vilkår dokumenteres endeligt i form af en overdragelsesaftale. I overdragelsesaftalen skal de nærmere omstændigheder for overdragelsen også fastsættes, såsom dato for overdragelse og betalingsfrist.

  5. Gennemførelse af overdragelsen

  6. Selve overdragelsen finder sted, når aftalen er underskrevet, købesummen er overført/gældsbrev underskrevet, og overdragelsen er noteret i selskabets ejerregister og ejerbog. 

Sådan virker Legal Desk

Hvordan gør jeg virksomhedsoverdragelsen gyldig?

Når du opretter en overdragelsesaftale gennem Legal Desk, har du den færdige aftale i løbet af 20 minutter.

Virksomhedsoverdragelsen gøres gyldig ved, at køber og sælger underskriver dokumentet.

Du opretter aftalen ved at udfylde vores formular. I formularen stiller vi dig en række spørgsmål - de samme spørgsmål, som en advokat ville stille i samme situation. På baggrund af dine svar, bliver dine dokumenter automatisk udarbejdet. Når du har betalt for overdragelsesaftalen, modtager du den med det samme.

Herefter skal aftalen underskrives af køber og sælger. I kan underskrive nemt og hurtigt med NemID, så I hverken skal printe eller scanne. Vi sørger efterfølgende for, at overdragelsen registreres hos Erhvervsstyrelsen.

Der er typisk en række selskabsforhold, der skal ændres i forbindelse med overdragelsens gennemførelse. Du skal blandt andet selv sørge for at registrere overdragelsen af anparter i ejerbogen. Det kan du læse mere om i vores vejledning til virksomhedsoverdragelse.

Klik ‘Lav overdragelsesaftale nu’ nedenfor for at gå i gang med vores formular.

Virksomhedsoverdragelse

Få styr på papirarbejdet på 15 minutter

Udfyld, modtag og underskriv digitalt

Alle dokumenter samlet ét sted

Inkl. registrering

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 50.000 selvstændige

Kun 2.499,-

Ekskl. moms

Start nu

Spar 8.000,- ift. traditionel advokat