Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

02. april 2024

Vejledning: Registrering af iværksætterselskab (IVS)

Når du stifter et iværksætterselskab (IVS), skal stiftelsen registreres i Erhvervsstyrelsens IT-system. Det er kun gennem registreringen, at selskabet bliver gyldigt, hvorefter du modtager dit CVR-nummer (momsnummer). Vi vil gerne gøre det lettere for dig, og vi har derfor her lavet en udførlig guide til, hvordan du får registreret dit iværksætterselskab (IVS).

BEMÆRK! IVS blev afskaffet den 9. april 2019 og kan derfor ikke længere oprettes. Du kan i stedet vælge at oprette enten en enkeltmandsvirksomhed eller et ApS. Læs mere om omdannelsen her.

Introduktion

Du kan her se vores video-guide til registrering af iværksætterselskab. Du kan også læse mere om de forskellige trin i registreringsprocessen under videoen. Disse trin er følgende:

  1. Lav dine selskabsdokumenter
  2. Gå til Erhvervsstyrelsens IT-system (Virk.dk)
  3. Log ind
  4. Vælg den virksomhedsform du vil stifte
  5. Udfyld stamdata
  6. Angiv selskabets stiftere
  7. Angiv selskabets formål, tegningsregel og branche
  8. Udfyld kapital, regnskabsår og revision
  9. Udfyld ejerforhold
  10.  Upload dokumentation
  11. Kontrollér oplysninger

Sådan virker Legal Desk.

Vejledning

1. Lav dine selskabsdokumenter

Før du kan påbegynde din registrering, skal du lave alle de nødvendige selskabsdokumenter for stiftelsen af dit selskab. Det drejer sig om stiftelsesdokument, vedtægter og egen-erklæring. Du kan nemt selv lave dokumenterne til stiftelse af iværksætterselskab (IVS) med Legal Desk.

Så snart at du har modtaget dokumenterne, udfyldt og underskrevet dem, er du klar til at registrere dit selskab.

2. Gå til Erhvervsstyrelsens IT-system (Virk.dk)

Først går du ind på Erhvervsstyrelsens IT-system her (følg linket) og trykker “Start”.

Godkend de vedhæftede filer

3. Log ind

Log ind med dit NemID eller Digital Signatur, og acceptér derefter betingelserne for brug af systemet:

Godkend de vedhæftede filer

4. Vælg den virksomhedsform du vil stifte

Klik på fanen "IVS, ApS, A/S, P/S og SE-selskab". Når fanen har foldet sig ud, trykker du på "Vælg" under afsnittet "Iværksætterselskab IVS".

Godkend de vedhæftede filer

5. Udfyld stamdata

Under denne fane skal du udfylde de obligatoriske oplysninger (stamdata), hvilket vil sige selskabets navn, hjemstedsadresse og stiftelsesdatoen. Disse oplysninger kan du finde i dit stiftelsesdokument på nær selskabets hjemstedsadresse, som du frit kan angive. Det er ikke påkrævet, at du udfylder de øvrige felter, såsom hjemmeside og kontaktinformation:

Godkend de vedhæftede filer

6. Angiv selskabets stiftere

Her skal du angive selskabets stiftere og ledelsesmedlemmer. Disse oplysninger kan du også finde i dit stiftelsesdokument. Hvis der er stiftere eller ledelsesmedlemmer med andet statsborgerskab end dansk, skal du uploade en kopi af gyldig legitimation, såsom pas eller kørekort:

Godkend de vedhæftede filer

7. Angiv selskabets formål, tegningsregel og branche

Under denne fane skal du udfylde selskabets formål og tegningsregel. Du kan finde dit selskabs formål og tegningsregel i dine vedtægter under henholdsvis punkt 2 og 10. Du skal også angive selskabets branchekode, som du finder ved at søge i søgefeltet:

Formål, tegningsregel, branche

8. Udfyld kapital, regnskabsår og revision

Her skal du angive oplysninger om selskabskapital. Oplysninger om selskabskapital kan du finde i dit stiftelsesdokument. Under “Indskudsmetoder” skal du vælge "Kontant Kassebeholdning".

Under afsnittet "Godkend kapital" klikker du på knappen "Godkend med egen erklæring". Herefter skal du uploade den underskrevne egen-erklæring.

Hvis du har brug for en godkendelse fra en trejdepart (kun hvis du stifter et IVS med selskabskapital på over 25.000 kr.), klikker du på "Hent godkendelse af kapital". Herefter vil du kunne indtaste email-adressen på den, der skal godkende kapitalen, f.eks. din revisor, advokat eller bank.

Derudover skal du oplyse selskabets regnskabsår, hvilket fremgår af dine vedtægters punkt 11. Endelig skal du vælge, om du vil have revisor, hvilket også fremgår af dit stiftelsesdokument.

Hvis du fravælger revision, skal du bekræfte, at dit selskab ikke er underlagt revisionspligt.

Godkend de vedhæftede filer

9. Udfyld ejerforhold

Her skal du oplyse omkring selskabets ejere. Alle personer, som ejer mere end 5% af iværksætteranparterne skal angives.

“Registrer

Den enkelte ejers navn, stemmeandel og kapitalandel skal angives. For selskaber stiftet med Legal Desk vil stemmeandelen og kapitalandelen være identisk:

“Tilføj

10. Upload dokumentation

Her skal du uploade en underskrevet kopi af henholdsvis dit stiftelsesdokument og dine vedtægter:

Godkend de vedhæftede filer

11. Kontrollér oplysninger

Her får du en opsummering af alle de oplysninger, du har angivet omkring dit selskab. Det er vigtigt, at du kontrollerer, at alle oplysninger er korrekte. 

Godkend de vedhæftede filer

  Herefter klikker du på knappen "Godkend" i bunden af siden:

Godkend de vedhæftede filer

Herefter vil du skulle betale et offentligt gebyr, og registreringen bliver herefter indsendt til Erhvervsstyrelsen. Du vil i den forbindelse modtage en kvittering for din indberetning.