I Danmark er der et rigt foreningsliv. Der er et hav af forskellige foreninger med forskellige formål. Men hvad er en forening egentlig, og hvad skal der til for at starte en forening? Bliv klogere her, hvor du også nemt kan stifte en frivillig forening gennem Legal Desk.
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 2.499,- Ekskl. moms
Spar kr. 15.000,-
Ift. traditionel advokat
15 min.
I reelt tidsforbrug
Forening
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Nem oprettelse
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
En forening er en sammenslutning af en række mennesker, organisationer, institutioner, virksomheder eller lignende, der har en fælles interesse, som de ønsker at fremme, udbrede eller dyrke. Der er overordnet fem typer af foreninger:
Foreninger med begrænset ansvar (F.M.B.A.)
Almindelige foreninger
Andelsboligforeninger
Særlige foreninger
Fælles for dem alle er, at der er mere end ét medlem og medlemmerne har indgået en aftale om formålet for foreningen, typisk i form af vedtægter. Den øverste myndighed i foreningen vil være generalforsamlingen, hvor alle medlemmer kan deltage og stemme, oftest med én stemme hver. Derudover vil der være en bestyrelse til at varetage ledelsen af foreningen mellem generalforsamlinger, som er valgt af medlemmerne. Nogle foreningstyper kræver et CVR-nummer og skal derfor registreres hos Erhvervsstyrelsen på Virk.dk.
Vil du stifte en frivillig forening, kan du nemt gøre det her med Legal Desk
Nedenfor beskrives, hvad der karakteriserer de enkelte foreningstyper hver især og hvornår der er krav om, at foreningen skal registreres.
Det der karakteriserer foreninger med begrænset ansvar (F.M.B.A.) er, at de skal være erhvervsdrivende og have til formål at fremme deres medlemmers økonomiske interesser gennem erhvervsdrift. Derfor skal F.M.B.A. også registreres hos Erhvervsstyrelsen for at modtage et CVR-nummer, da de netop betegnes som erhvervsdrivende. Det betyder også, at F.M.B.A. er reguleret af loven om ‘visse erhvervsdrivende virksomheder’ og at der skal føres regnskab og indberettes årsrapporter til Erhvervsstyrelsen på Virk.dk.
Når registreringen finder sted, skal der vedlægges foreningens vedtægter og dokumentation på, at foreningen er lovligt stiftet (stiftelsesdokument mm.). En F.M.B.A. skal altså på mange måder oprettes og drives på samme måde som et selskab. Derudover er det et krav, at der i en F.M.B.A. er minimum to medlemmer.
Hvis du har brug for hjælp til at føre regnskab, kan du med fordel prøve det brugervenlige regnskabsprogram e-conomic gratis i 90 dage. Læs mere her.
Frivillige foreninger kan have mange forskellige formål. Det kan eksempelvis være idrætsforeninger, grundejerforeninger, kulturelle foreninger og lignende.
En frivillig forening er ikke forpligtet til at have et CVR-nummer og derfor heller ikke forpligtet til at blive registreret hos Erhvervsstyrelsen, men kan selv bestemme, hvorvidt dette ønskes. Dog er det nødvendigt at få et CVR-nummer, hvis den frivillige forening skal søge om tilskud fra kommunen eller anden offentlig myndighed.
En frivillig forening kan ikke opkræve moms eller have lønnede ansatte, deraf navnet ‘frivillig’. Hvis en frivillig forening omsætter for over 50.000 kr. over en periode på 12 måneder, eller hvis foreningen skal ansætte medarbejdere, skal foreningen ændre driftsform til en almindelig forening.
Almindelige foreninger kaldes også “ikke-erhvervsdrivende foreninger” og kan eksempelvis være en non-profit organisation eller forening, der har et almennyttigt formål eksempelvis nødhjælpsorganisationer. Det kan også være en sportsforening eller lignende, som på grund af en omsætning på over 50.000 kr. ikke længere kan være en frivillig forening.
Medlemmer af en almindelig forening betaler et kontingent, der skal bidrage til foreningens formål. En almindelig forening registreres hos Erhvervsstyrelsen og modtager dermed et CVR-nummer.
Andelsboligforeninger har til formål at erhverve, eje og drive en ejendom til beboelse for andelsboligforeningens medlemmer. Det er et krav, at en andelsboligforening skal registreres hos Erhvervsstyrelsen, da den som udgangspunkt er selskabsskattepligtig.
Særlige foreninger er eksempelvis indkøbsforeninger, andelsforeninger, legat og stiftelse eller brugsforeninger. Disse foreningsformer skal typisk registreres hos Erhvervsstyrelsen og have et CVR-nummer.
En indkøbsforening indkøber, fremstiller, eller fremskaffer varer eller tjenesteydelser til sine medlemmers forbrug. En indkøbsforening er ifølge SKAT omfattet af selskabsskatteloven. En andelsforening er eksempelvis et slagteri, mejeri eller lignende, hvor formålet er at fremme medlemmernes interesser i form af samhandel. Legal og stiftelse er en særlig virksomhedsform, hvor formålet er at støtte konkrete formål og projekter. En brugsforenings formål er at sikre foreningens medlemmer billige varer gennem fælles indkøb.
Der findes også andre former for særlige foreninger, og det er ikke alle, der skal registreres og have et CVR-nummer. Det, der afgør, hvorvidt en forening skal registreres, er beskrevet nedenfor.
Som nævnt er det forskelligt, hvorvidt der er krav om, at en forening skal registreres eller om det er valgfrit. Men overordnet skal en forening registreres hvis:
Foreningen er erhvervsdrivende og medlemmerne har begrænset ansvar (F.M.B.A.)
Foreningen har ansatte og der skal udbetales løn
Foreningen skal modtage tilskud fra det offentlige (registreres som frivillige foreninger)
Foreningen skal drive erhverv og muligvis momsregistreres
Foreningen skal importere eller eksportere varer (Læs mere om import og eksport her)
Foreningen omsætter for mere end 50.000 kr. om året
Hvis du ønsker at starte en forening, kræver det hverken startkapital eller diverse godkendelser. Enhver kan nemlig danne en forening, så længe formålet er lovligt. Det er derfor et privat anliggende, og det kræver ikke så meget andet end, at man som medlemmer vedtager nogle retningslinjer for foreningen i form af vedtægter. Typisk drejer det sig om foreningens formål, hvem der kan være medlemmer og beslutningskompetencer.
Vedtægterne kan blandt andet indeholde følgende områder:
Formål
Adresse
Betingelser for medlemskab
Kontingent
Generalforsamling
Bestyrelse
Regnskab
Vedtægtsændringer
Opløsning
Afhængigt af foreningens formål og aktivitet skal foreningen som nævnt registreres hos Erhvervsstyrelsen og derigennem modtage et CVR-nummer.
Vi synes, at det skal være nemt og overskueligt at stifte en frivillig forening. Derfor kan du nu klare det hele gennem Legal Desk - nemt og hurtigt. Du udfylder blot vores formular og betaler, hvorefter du straks modtager dit færdige dokument – klar til at blive underskrevet med MitID.
Herefter sørger vi for at registrere din forening, og sender dig din nye forenings CVR-nummer, så snart den er oprettet. Dermed kan du være helt sikker på, at papirarbejdet bliver korrekt udført, og du hurtigst muligt kommer igennem processen.
OBS. Du skal ikke foretage dig noget for at få virksomhedstjekket. Det sker automatisk, når du køber et erhvervsprodukt hos Legal Desk.
En forening er en sammenslutning af mennesker, organisationer, institutioner eller virksomheder med en fælles interesse, de ønsker at fremme.
Nej, det er ikke alle foreninger der skal registreres. Frivillige foreninger skal eksempelvis ikke registreres, medmindre de modtager offentlige tilskud.
En frivillig forening er en forening, der ikke er forpligtet til at have CVR-nummer, og som ikke kan have lønnede ansatte eller opkræve moms.
En frivillig forening skal registreres, hvis den modtager offentlige tilskud.
En F.M.B.A. er en forening med begrænset ansvar, der er erhvervsdrivende og har til formål at fremme medlemmernes økonomiske interesser.
En almindelig forening er en ikke-erhvervsdrivende forening, der eksempelvis kan have et almennyttigt formål.
Det kræver ikke startkapital eller godkendelser at starte en forening. Det kræver blot, at medlemmerne vedtager nogle retningslinjer i form af vedtægter.
Vedtægterne kan indeholde information om foreningens formål, adresse, betingelser for medlemskab, kontingent, generalforsamling, bestyrelse, regnskab, vedtægtsændringer og opløsning.