cart

Momsnummer

For at drive virksomhed i Danmark skal din virksomhed have et momsnummer. Her kan du læse om, hvordan du får et momsnummer, og hvordan du nemt og hurtigt kan starte din virksomhed gennem Legal Desk.

Hos LegalDesk

Pris: 699 kr.

Hos Legal Desk

Tidsforbrug

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Traditionel advokat

Spar 4.000 kr.

Ift. traditionel advokat

Hos LegalDesk

Pris: 699 kr.

Hos Legal Desk

Tidsforbrug

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Traditionel advokat

Spar 4.000 kr.

Ift. traditionel advokat

Hvad er et momsnummer?

Et momsnummer er et identifikationsnummer for virksomheder, lidt ligesom et CPR-nummer er det for borgere. Det er unikt for virksomheden og består af otte cifre. Momsnummeret anvendes typisk ved offentligt registreringer, og når din virksomhed skal indgå aftaler, ligesom at det skal fremgå af dine faktura. Et momsnummer betegnes også ofte som et CVR-nummer.

Sådan virker Legal Desk

video

Hvad er momsregistrering?

Langt de fleste virksomheder skal momsregistreres, og til dette skal virksomheden have et momsnummer. Momsregistrering betyder, at virksomheden skal indberette og føre momsregnskab. Moms er en forkortelse for meromsætningsafgift og er en offentlig skat/afgift. Momsen bliver beregnet af varens eller tjenesteydelsens værdi og opkræves af sælgeren.

Din virksomhed skal som hovedregel momsregistreres, hvis 

  1. Din virksomhed sælger varer eller tjenesteydelser.

  2. Din virksomheds samlede omsætning overstiger DKK 50.000,- om året.

Du skal dog være opmærksom på, at nogle brancher ikke skal momsregistreres, men i stedet betale lønsumsafgift

Hvordan får jeg et momsnummer?

Du kan kun få et momsnummer ved at starte en virksomhed. Uanset om du stifter en enkeltmandsvirksomhed, et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S) skal virksomheden have et momsnummer for at være gyldigt. Momsnumre tildeles af Erhvervsstyrelsen, i forbindelse med registreringen af virksomheden. Det betyder, at du først får tildelt et momsnummer, når din virksomhed er registreret på Virk.dk, og din sag er færdigbehandlet. Først da er virksomheden endeligt gyldig.

Længden på sagsbehandlingen afhænger af virksomhedstypen. Hvis der er tale om en enkeltmandsvirksomhed, kan der gå op til to uger før registreringen er færdigbehandlet, og du modtager dit momsnummer. Er der derimod tale om et kapitalselskab (ApS eller A/S) vil du typisk modtage momsnummeret indenfor 24 timer fra tidspunktet, hvor registreringen indsendes.

Start din virksomhed med Legal Desk

Med Legal Desk kan du nemt og hurtigt starte din virksomhed. Læs om de forskellige virksomhedstyper og selskabsformer her.

Når du skal starte din virksomhed, skal du blot udfylde vores online formular, hvori vi stiller dig en række spørgsmål. Du kan gå frem og tilbage mellem dine svar, og først når du er klar til at indsende dem, går du videre til betaling. Dine selskabsdokumenter sendes til dig med det samme, klar til underskrift. Du og eventuelle øvrige ejere kan underskrive med NemID - sikkert og hurtigt.

Selskabsdokumenterne skal herefter registreres hos Erhvervsstyrelsen for at selskabet kan få et CVR-nummer og blive gyldigt.

I formularen skal du vælge, om du selv vil stå for registreringen hos Erhvervsstyrelsen eller om du vil benytte dig af Legal Desk Registreringsservice. Alle priser inklusiv offentlige gebyrer og afgifter er oplyst i formularen. 

Stift enkeltmandsvirksomhed

Stift anpartsselskab

Stift aktieselskab

Legaldesk Selskabsformer Uden Ivs Enkeltmandsvirksomhed

Udfyld formular

1. Udfyld formular

Modtag straks

2. Modtag straks

Underskriv digitalt

3. Underskriv digitalt

699 kr.

Vil du vide mere, ring på
+45 9387 7889 eller fang os på
kontakt@legaldesk.dk

Business
Borsen
Ekstra Bladet
Politiken
Leder

Dokumenter privat

Dokumenter erhverv