cart

16. april 2019

Vejledning til virksomhedsoverdragelse

Når overdragelsesaftalen er underskrevet, skal virksomhedsoverdragelsen efterfølgende gennemføres som beskrevet i overdragelsesaftalen. Her får du vejledning til, hvordan en virksomhedsoverdragelse gennemføres i praksis.

1. Underskrifter af aftaler og erklæringer

Først skal det sikres, at sælger og køber har skrevet under på overdragelsesaftalen. Hvis der er ledelsesmedlemmer eller revisorer, der skal fratræde selskabet i forbindelse med overdragelsen, skal det sikres, at fratrædelseserklæringer fra disse er underskrevet.

2. Overdragelse af købesum

Købesummen for virksomheden skal overføres til en konto anvist af sælger. Købesummen skal være på sælgers konto på dagen, hvor overdragelsen gennemføres. Hvis det ikke er muligt at overføre købesummen på én gang, f.eks. på grund af bankens begrænsning i overførsler, må købesummen overføres af flere gange før overdragelsens gennemførelse. Køber skal fremlægge dokumentation for overførslen, hvilket typisk vil være udskrift for pengeoverførslen fra netbank eller lignende.

3. Overdragelse og registrering af ejerandele

Ejerandelene for selskabet skal overdrages fra sælger til køber på datoen for overdragelsens gennemførelse. Dette gøres ved at tage selskabets ejerbog og notere køber som ejer af selskabets ejerandele, og under Bemærkning/kommentar derudover skrive følgende: “Erhvervet ved overdragelse af [dato for gennemførelse]”.

Herudover skal køber også registreres som ejer i Det Offentlige Ejerregister fra og med datoen for overdragelsens gennemførelse. Du kan læse mere om, hvordan du registrerer i Det Offentlige Ejerregister her.

4. Overgivelse af undersøgelsesmateriale

Hvis det er hele selskabet, der skal overdrages, skal det fulde undersøgelsesmateriale overdrages til køber. Derudover vil man normalt også overdrage andre dokumenter eller oplysninger, der er nødvendige til den fremtidige drift, såsom adgangskoder til offentlige systemer og lignende.

5. Valg af ny ledelse og revision

Hvis det er hele selskabet, der overdrages, vil det ofte betyde, at der skal vælges en ny ledelse i selskabet i forbindelse med gennemførelsen af overdragelsen. Den tidligere ledelse fratræder på datoen for overdragelsens gennemførelsen, hvorfor det er vigtigt, at den nye ledelses bliver valgt samme dag. Du kan her læse mere om, hvordan du skifter direktion eller skifter bestyrelse i et selskab.

Det kan også være, at der enten skal vælges en revisor ind i selskabet eller en eksisterende revisor skal skiftes ud. Du kan læse mere om, hvordan du vælger eller skifter revisor her.

6. Andre ændringer af selskabet

Det kan være, at der i forbindelse med overdragelsens gennemførelse skal foretages andre ændringer i selskabet såsom at skifte selskabsnavn, ændre den registrerede adresse for selskabet eller fjerne eller etablere en bestyrelse. 

Du kan med Legal Desk nemt selv starte din overdragelsesaftale nu. 

 Se hvordan Legal Desk virker

video

Business
Borsen
Ekstra Bladet
Politiken
Leder

Dokumenter privat

Dokumenter erhverv