Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Skriftlig advarsel
dit dokument oprettes ...
10 - 15
Det tager 10 - 15 i reelt tidsforbrug

Advarsel

Hvis du som arbejdsgiver er utilfreds med en medarbejders sociale- eller faglige adfærd, kan du give en skriftlig advarsel, og på den måde give medarbejderen mulighed for at rette op på sin adfærd.

Hos LegalDesk

Pris: 199,-

Ekskl. moms

Traditionel advokat

Spar kr. 2.000,-

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Indholdsfortegnelse

Hvad er en advarsel?

En advarsel kan gives i tilfælde, hvor en medarbejder gentagende gange har udvist en utilfredsstillende adfærd, enten i forhold til det sociale eller det faglige. Det er en alvorlig sag, hvis man som medarbejder modtager en advarsel, da det i værste fald kan føre til en fyring. Derfor er det også utroligt vigtigt, at du som arbejdsgiver giver en uddybende begrundelse, der retfærdiggør advarslen. Dog er advarslen også til for at give medarbejderen mulighed for at rette op på den utilfredsstillende adfærd inden for en given frist.

Skal man give en skriftlig advarsel?

Det er vigtigt at være opmærksom på, at der kan være specifikke procedurer eller regler for, hvordan den enkelte arbejdsplads håndterer advarsler og opsigelse. Hvis medarbejderen eksempelvis er ansat som funktionær, er der et krav om, at medarbejderen skal modtage minimum én skriftlig advarsel inden en opsigelse finder sted, hvis opsigelsen bunder i forhold vedrørende medarbejderen og altså ikke organisatoriske forhold såsom nedskæringer. Derfor skal du som arbejdsgiver undersøge, hvad der gælder for den specifikke medarbejder, herunder om medarbejderen eksempelvis er omfattet af en overenskomst eller af funktionærloven.

I praksis vil arbejdsgiveren typisk tage en snak med medarbejderen om det eller de utilfredsstillende forhold og her give advarslen på skrift. Selvom medarbejderen ikke er omfattet af regler, der gør, at medarbejderen har krav på en skriftlig advarsel, er det altid en god ide at give advarslen både mundtligt og skriftligt, da en advarsel på skrift fungerer som dokumentation. Derfor bør advarslen også underskrives af både arbejdsgiver og medarbejderen som en accept på, at den er modtaget.

Se hvordan Legal Desk virker

Hvad skal en advarsel indeholde?

En advarsel skal først og fremmest indeholde en uddybende begrundelse for, hvorfor medarbejdere modtager den. Der er forskellige forhold, som kan være årsag til, at en medarbejder modtager en skriftlig advarsel. Hvis en medarbejder udviser en utilfredsstillende adfærd i flere sammenhængende, skal du som arbejdsgiver udarbejde én advarsel for hvert utilfredsstillende forhold. Typisk omhandler en advarsel en af nedenstående forhold:

  • Manglende kompetencer (medarbejderen er ikke god nok til sit job)

  • Manglende opfyldelse af aftalte mål (medarbejderen når ikke aftalte salgs-, indkøbs- eller omsætningsmål)

  • Illoyal adfærd (medarbejderen taler dårligt om virksomheden / kollegaer)

  • Manglende overholdelse af instrukser (medarbejdere følger ikke de anviste instrukser)

  • Manglende overholdelse af retningslinjer (medarbejderen overtræder eksempelvis arbejdspladsens rygepolitik, mobbepolitik, internetpolitik osv.)

  • Manglende overholdelses af arbejdstider (medarbejderen møder for sent, går for tidligt eller udebliver fra sit job)

  • Samarbejdsvanskeligheder (medarbejderen er svær at arbejde sammen med, har et uacceptabelt sprogbrug, kommer med upassende bemærkninger osv.)

Udover en uddybende begrundelse og en konkret forklaring af, hvad medarbejderen fremadrettet skal ændre, bør advarslen også indeholde:

  1. En tidsfrist, der angiver hvor længe medarbejderen har til at rette op på den utilfredsstillende adfærd.

  2. Hvilke konsekvenser det kan få, hvis medarbejderen ikke retter op på sin adfærd.

Udarbejd en skriftlig advarsel med Legal Desk

Du kan som arbejdsgiver nemt udarbejde en skriftlig advarsel gennem Legal Desk, hvor du kan være sikker på, at den indeholder det, den skal og alt er juridisk korrekt. Det hele foregår online ved at besvare en række spørgsmål. På baggrund af dine svar generes den skriftlige advarsel automatisk, der med det samme er klar til at videregives.

Lav skriftlig advarsel nu

Skriftlig advarsel

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Nem oprettelse

Alle dokumenter samlet ét sted

100% tilfredshedsgaranti

Digital alt-i-en løsning

Benyttet af mere end 50.000 selvstændige

Kun 199,-

Ekskl. moms

Start nu

Spar 2.000,- ift. traditionel advokat