Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

15. december 2022

Hvad er reklamation?

Reklamationsret er den ret forbrugere har til at klage over en vare, der har fejl eller mangler. Vi har her samlet de mest nødvendige informationer til, hvordan du skal forholde dig til reklamationsretten, herunder hvem der har bevisbyrden og forskellen på reklamation og garanti.

Hvad er reklamationsret?

Reklamationsret betyder grundlæggende, at du som kunde har ret til at klage, hvis der er en fejl eller mangel ved varen. Butikken, hvor varen er købt, er herefter forpligtet til enten at reparere/udskifte varen eller give dig pengene tilbage.

Du kan som udgangspunkt selv vælge, om du ønsker ombytning, reparation eller pengene tilbage. Butikken kan dog undgå at give pengene tilbage ved at tilbyde en reparation eller ombytning af varen. I visse tilfælde kan butikken også undgå ombytning, men dette er kun, hvis butikken kan dokumentere, at ombytning ville resultere i uforholdsmæssig store omkostninger.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen

Hvad er betingelserne for reklamation?

Hvis du ønsker at gøre reklamationsretten gældende, er der fire kriterier, der skal være opfyldt:

  • Det er under 2 år siden, at varen blev købt

    Reklamationsretten gælder fra du har købt varen og 2 år frem. Hvis det er mere end 2 år siden, at varen blev købt, kan du ikke gøre reklamationsretten gældende.
  • Du skal være forbruger

    Reklamationsretten i købeloven gælder kun for forbrugere. En forbruger er defineret som en person, der handler som en privat person og altså ikke som en del af sit arbejde.
  • Manglen var til stede på købstidspunktet

    Fejlen eller manglen ved varen skal være til stede på købstidspunktet. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal have set fejlen/manglen, da du købte varen, men blot at det ikke er på grund af din brug, at varen er gået i stykker.
  • Du har reageret i tide

    Du mister reklamationsretten, hvis du forholder dig passiv. Det betyder, at du skal klage umiddelbart efter, at du har opdaget fejlen eller manglen. Hvis du klager (reklamere) indenfor 2 måneder efter at du opdagede fejlen/manglen, vil det som udgangspunkt altid anses for godt nok.

 

Hvad er reklamationsfristen?

Forbrugerens ret til at klage over fejl og mangler ved varen, gælder i 2 år fra tidspunktet, hvor du købte varen - dette er også kaldet reklamationsfristen. Reklamationsfristen på 2 år gælder, når du køber af en forhandler indenfor EUs grænser, uanset om det er online eller i en fysisk butik. Men din ret til at reklamere kan ophøre, før reklamationsfristen er udløbet, hvis varen ikke er beregnet til at holde i to år, såsom fødevarer, eller hvis den som følge af naturligt brug er slidt op inden reklamationsfristens udløb.

Hvem skal bevise hvad ved reklamation?

  • 0-6 måneder efter købstidspunkt:

    Hvis en fejl viser sig i de første 6 måneder er det udgangspunktet, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Det er altså forhandleren der skal bevise, at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet i de første 6 måneder. I praksis skal forhandleren bevise, at forbrugeren har anvendt varen på en usædvanlig måde, som har resulteret i varen fik manglen/fejlen.
  • 6-24 måneder efter købstidspunkt:

    I perioden efter de 6 måneder, og frem til 24 måneder efter købstidspunktet, er det derimod forbrugeren, der skal bevise fejlen var til stede på købstidspunktet. Det er altså forbrugeren, der skal bevise, at han/hun har anvendt produktet på almindelig vis, og det ikke er grundet dennes brug at fejlen/manglen er opstået.

Hvilke valgmuligheder har jeg?

Viser din vare sig at være mangelfuld, har du i ifølge købeloven mulighed for at vælge mellem flere løsninger:

  1. Du kan få din vare repareret
  2. Du kan få din vare ombyttet
  3. Du har mulighed for at få et afslag i prisen
  4. Du kan få pengene tilbage, hvis manglen er væsentlig - dvs. du kan hæve købet

Hvad er forskellen på reklamation og garanti?

Reklamationsret og garanti bliver ofte blandet sammen - også ude i butikkerne. De to ting er dog ikke det samme.

Reklamationsret

er en ufravigelig ret alle forbrugere har. Det betyder, at det er en ret, bestemt af loven, og som en forhandler/sælger altså ikke kan tage fra dig.

Garanti

er derimod når en forhandler/sælger frivilligt lover bedre vilkår end den reklamationsret, du har efter loven. En garanti skal altså stille forbrugeren bedre, end den reklamationsret, som du har krav på.

MEN

Du skal være opmærksom på, at en forhandlers/sælgers garantier kan indeholde betingelser, der betyder at garantien stiller dig dårligere end reklamationsretten:

Eksempel:
Søren køber en bil af Danmarks Auto A/S, der indsætter en 5 års garanti, men med den betingelse at bilen skal benytte et autoriseret bilværksted 6 gange om året for at tjekke bilens stand og sikkerhed. I dette tilfælde vil garantien være særdeles upraktisk for Søren, da den forpligter Søren til en række vedligeholdelse (som han skal betale for) før garantien på 5 gælder.

Sådanne garantier er lovlige og forholdsvis normale. Så du skal, som forbruger, være opmærksom på, at læse betingelserne for en garanti grundigt igennem før du skriver under. Hvis du ikke kan lide betingelserne for garantien, kan du altid bede om den almindelige reklamationsret.