Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

04. november 2020

Vejledning til Registrering af Enkeltmandsvirksomhed

Når du stifter en enkeltmandsvirksomhed, skal stiftelsen registreres i Erhvervsstyrelsens IT-system. Det er kun gennem registrering, at selskabet bliver gyldigt, hvorefter du modtager dit CVR-nummer (momsnummer). På siden her guider vi dig gennem registreringen af din enkeltmandsvirksomhed.

Sådan registrerer du din enkeltmandsvirksomhed

Har du stiftet en enkeltmandsvirksomhed, skal du registrere den i Erhvervsstyrelsens IT-system på Virk.dk. Vi gennemgår i vejledningen nedenfor, hvordan du registrerer din virksomhed. Punkterne er som følger:

  1. Gå ind på Erhvervsstyrelsen IT-system

  2. Log ind med NemID

  3. Vælg den virksomhedsform, du vil stifte

  4. Registrér moms

  5. Virksomhedens ejer

  6. Udfyld stamdata

  7. Ny eller eksisterende virksomhed?

  8. Vælg branchekode

  9. Registrér pligter

  10. Supplerende adresser?

Du kan også nemt og hurtigt stifte din enkeltmandsvirksomhed med Legal Desk. Så klarer vi registreringen for dig, så du kan komme hurtigere i gang!

Vejledning

1. Gå ind på Erhvervsstyrelsen IT-system

Hvis du mener, at enkeltmandsvirksomheden er den rette for dig, skal du starte med, at gå ind på indberet.virk.dk.

Her skal du trykke på knappen “Start Virksomhed”:

“Virk.dk”

Derefter trykker du “Start”:

“Start”

2. Log ind med NemID

Log ind med dit NemID eller Digital Signatur:

“Logind”

Acceptér derefter betingelserne for brug af systemet:

“Accepter

3. Vælg den virksomhedsform, du vil stifte

Klik på fanen "Personligt ejede virksomheder". Når fanen har foldet sig ud, trykker du på "Vælg" under afsnittet "Enkeltmandsvirksomhed".

“vælg

4. Registrér moms

Her skal du vælge hvorvidt enkeltmandsvirksomheden skal momsregistreres. Typisk sælger virksomheden varer eller tjenesteydelser, der er pålagt moms. Hvis den momspligtige omsætning forventes at overstige 50.000 kr. om året, skal virksomhed momsregistreres.

“Moms”

5. Virksomhedens ejer

Du skal nu angive enkeltmandsvirksomhedens ejer med navn og CPR-nummer.

“Ejeropslysninger”

6. Udfyld stamdata

Under denne fane skal du udfylde de obligatoriske oplysningers, det vil sige virksomhedens navn og hjemstedsadresse. Det er ikke påkrævet, at du udfylder de øvrige felter, såsom hjemmeside og kontaktinformation:

“Stamdata”

7. Ny eller eksisterende virksomhed?

Du kommer herefter til “Overtagelse af virksomhed”, hvor du skal vælge, at der er tale om en ny virksomhed: 

“Ny

8. Vælg branchekode

Du skal her angive virksomhedens branchekode. Du finder branchekoden ved at søge efter den branche, du mener, at din virksomhed tilhører. Hvis virksomheden har flere aktiviteter, er branchen det hovedområde, hvor virksomheden har hoveddelen af sine aktiviteter.

“Branchekode”

9. Registrér pligter

Herefter skal du angive, hvilke skatte- og afgiftsmæssige pligter virksomheden skal registreres for: 

“Pligter”

10. Supplerende adresser?

Endelig skal du angive om virksomheden har nogen supplerende adresser tilknyttet. Det kan f.eks. være adressen på et lager eller lignende:

“supplerende

Du har nu udfyldt alle de nødvendige informationer og skal alene oplyse virksomhedens e-mail adresse og godkende registreringen. Registreringen bliver dernæst indsendt til Erhvervsstyrelsen, og du vil i den forbindelse modtage en kvittering for din indberetning. 

“Godkendelse”

Business
Borsen
Ekstra Bladet
Politiken
Leder

Dokumenter Privat

Dokumenter Erhverv