Sådan registrerer du din enkeltmandsvirksomhed
Har du stiftet en enkeltmandsvirksomhed, skal du registrere den i Erhvervsstyrelsens IT-system på Virk.dk. Vi gennemgår i vejledningen nedenfor, hvordan du registrerer din virksomhed. Punkterne er som følger:
-
Gå ind på Erhvervsstyrelsen IT-system
-
Log ind med MitID
- Start Virksomhed
-
Vælg den virksomhedsform, du vil stifte
-
Registrér moms
-
Virksomhedens ejer
-
Udfyld stamdata
-
Ny eller eksisterende virksomhed?
-
Vælg branchekode
-
Registrér pligter
-
Supplerende adresser?
- Opsummering
Du kan også nemt og hurtigt stifte din enkeltmandsvirksomhed med Legal Desk. Så klarer vi registreringen for dig, så du kan komme hurtigere i gang!
Vejledning
1. Gå ind på Erhvervsstyrelsen IT-system
Hvis du mener, at enkeltmandsvirksomheden er den rette for dig, skal du gå ind på indberet.virk.dk.
Her skal du trykke på knappen “Log på”:
2. Log ind med MitID
Log ind med MitID eller Digital Signatur:
3. Start virksomhed
Tryk på “Start virksomhed”
Tryk dernæst på “Start selvbetjening”
Acceptér derefter betingelserne for brug af systemet:
4. Vælg den virksomhedsform, du vil stifte
Klik på fanen "Personligt ejede virksomheder". Når fanen har foldet sig ud, trykker du på "Vælg" under afsnittet "Enkeltmandsvirksomhed".
5. Registrér moms
Her skal du vælge hvorvidt enkeltmandsvirksomheden skal momsregistreres. Typisk sælger virksomheden varer eller tjenesteydelser, der er pålagt moms. Hvis den momspligtige omsætning forventes at overstige 50.000 kr. om året, skal virksomheden momsregistreres.
6. Virksomhedens ejer
Du skal nu angive enkeltmandsvirksomhedens ejer med navn og CPR-nummer.
7. Udfyld stamdata
Under denne fane skal du udfylde de obligatoriske oplysningers, det vil sige virksomhedens navn og hjemstedsadresse. Det er ikke påkrævet, at du udfylder de øvrige felter, såsom hjemmeside og kontaktinformation:
8. Ny eller eksisterende virksomhed?
Du kommer herefter til “Overtagelse af virksomhed”, hvor du skal vælge, at der er tale om en ny virksomhed:
9. Vælg branchekode
Du skal her angive virksomhedens branchekode. Du finder branchekoden ved at søge efter den branche, du mener, at din virksomhed tilhører. Hvis virksomheden har flere aktiviteter, er branchen det hovedområde, hvor virksomheden har hoveddelen af sine aktiviteter.
10. Registrér pligter
Herefter skal du angive, hvilke skatte- og afgiftsmæssige pligter virksomheden skal registreres for:
11. Supplerende adresser?
Endelig skal du angive om virksomheden har nogen supplerende adresser tilknyttet. Det kan f.eks. være adressen på et lager eller lignende:
Du har nu udfyldt alle de nødvendige informationer og skal alene oplyse virksomhedens e-mail adresse og godkende registreringen. Registreringen bliver dernæst indsendt til Erhvervsstyrelsen, og du vil i den forbindelse modtage en kvittering for din indberetning. Nu kan du med fordel gå i gang med at lave en forretningsplan.
12. Opsummering
Du har nu udfyldt alle de nødvendige informationer og skal alene godkende registreringen. Registreringen bliver dernæst indsendt til Erhvervsstyrelsen, og du vil i den forbindelse modtage en kvittering for din indberetning. Nu kan du med fordel gå i gang med at lave en forretningsplan.
Stift enkeltmandsvirksomhed med Legal Desk og lad os registrere den for dig
Når du stifter din enkeltmandsvirksomhed med Legal Desk, behøver du ikke bekymre dig om, hvordan du registrerer den. Vi sørger automatisk for, at din enkeltmandsvirksomhed bliver stiftet, som du ønsker det. Skal den registreres som arbejdsgiver? Eller for moms/lønsum og import/eksport? Uanset hvad du har brug for, behøver du ikke gøre andet end at til- og fravælge i vores smarte formular – så klarer vi papirarbejdet.
Klik ‘Stift enkeltmandsvirksomhed nu’ nedenfor for at gå i gang med vores formular.