Legal Desk
93 87 78 89. Alle hverdage 9 - 17

Sådan underskrives fremtidsfuldmagter foran en notar

Når du har lavet en fremtidsfuldmagt skal den, efter at den er blevet registreret i fremtidsfuldmagtsregisteret, underskrives foran en notar for at blive gyldig. I denne vejledning forklarer vi, hvordan dette foregår.

Hvad er en notar?

En notar er en person, der er ansat ved domstolene og kan bekræfte gyldigheden af en underskrift. Formålet med at fremtidsfuldmagter fra Legal Desk skal underskrives foran en notar er for at sikre, at fuldmagtsgiveren er i fornuftmæssigt stand til at oprette fremtidsfuldmagten og gør dette frivilligt. Fremtidsfuldmagten skal derfor underskrives foran en notar, for at den er gyldigt oprettet og rent faktisk kan træde i kraft.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen

Hvordan underskriver jeg foran en notar?

Når du har udarbejdet din fremtidsfuldmagt og Legal Desk har registreret den i fremtidsfuldmagtsregisteret, skal du underskrive den på tinglysning.dk med dit NemID og derefter skal du henvende dig til den byret, der ligger tættest på din bopæl. Du skal bestille en tid til at møde op hos en notar for at underskrive fremtidsfuldmagten. Det er også muligt, at få en notar til at møde op på din hjemmeadresse eller hospitalet, hvis du ikke selv har mulighed for at møde op fysisk i byretten. På Domstolsstyrelsens hjemmeside kan du finde en oversigt over alle byretter i landet og dermed finde den byret du skal kontakte. Hvis du ikke kan betjene digitale systemer eller ikke har et NemID, kan du blive fritaget for at underskrive din fremtidsfuldmagt med NemID og i stedet få lov at underskrive en papirbaseret version hos Statsforvaltningen.

Rent praktisk skal du medbringe dit sagsnummer til din fremtidsfuldmagt. Dit sagsnummer er dit (fuldmagtsgivers) navn, som du har oplyst, da du lavede din fremtidsfuldmagt gennem Legal Desk. Derudover skal du medbringe legitimation med billede, som eksempelvis dit pas eller kørekort. Når du kommer ind til notaren vil notaren sikre sig din identitet og spørge om du vedkender dig fremtidsfuldmagten. Notaren vil notere, hvem der deltog i notarforretningen og lave en digital påtegning af fremtidsfuldmagten på tinglysning.dk. På den måde kan Statsforvaltningen se, at fremtidsfuldmagten er gyldig og dermed sætte fremtidsfuldmagten i kraft, hvis dette bliver aktuelt i fremtiden. Når du går fra retten skal du betale 300 kr. i retsafgift.

Hvornår skal fremtidsfuldmagten underskrives?

Du skal underskrive fremtidsfuldmagten foran en notar senest 6 måneder efter, at du har registreret den i fremtidsfuldmagtsregisteret. Hvis der går mere end 6 måneder, bliver den slettet i systemet og skal oprettes på ny. Selvom du kan vente 6 måneder, er det dog en god ide at få det gjort forholdsvis efter registreringen, da det er en betingelse, at underskriften skal ske mens du som fuldmagtsgiver har evne til at handle fornuftmæssigt.

Det siger vores kunder

"Jeg fik lavet en ansættelseskontrakt lynhurtig og meget let. Ansættelseskontrakten beskrev lige præcis det jeg ønskede. Jeg vil helt klart anbefale Legal Desk."


HM Køreskole

"Tak for hjælpen med udarbejdelse af Ægtepagt. Brugervenligheden er i top og alt fra udfyldelse af dokument til vejledningen til efterfølgende at få ægtepagten tinglyst var meget intuitiv."


Anne Have Meyland

"Dejligt nemt og overskueligt site. Ganske brugervenligt og gennemtænkt. Jeg påtænker allerede at bruge jer igen senere idag :) Seriøst og ligetil."


Daniel Niels Nielsen

"Fantastisk nemt og hurtigt. Let overskueligt og dejligt at jeg kunne se/prøve at udfylde det hele før det skulle betales :) Fantastisk at der er standardbegrundelser, men at man også har mulighed for at skrive selv."


Gabrielle Lampl

"Jeg sad og skulle bruge et hurtigt dokument til afgiftfri pengegaver til børn. Jeg må sige, at det var det letteste i verden at oprette dokumen-tet. Let guided vejledning - superlet - siden kan bestemt anbefales."


Ib Olesen

”Nemt, intuitivt og billigt! Man er aldrig i tvivl, om det man gør er rigtigt, og det er samtidigt hurtigt og nemt. Jeg vil helt sikkert vende tilbage, næste gang jeg skal bruge et juridisk dokument.”


Anna Linnet

"Jeg fik lavet en ægtepagt, det er både hurtigt og nemt, samtidig bliver man rådført igennem hele processen på en måde der gør selv jura forståelig. Vil bestemt anbefale Legal Desk til andre."


Christian Lyck

"Det er enkelt og nemt, og da jeg i første omgang havde tastet forkert, skrev jeg blot en mail, hvorefter jeg fik hurtig hjælp til at udfylde korrekt, og fik også krediteret det første testamente uden problemer."


Marie Arendttorp

"Da jeg står overfor at skulle giftes med min kæreste havde vi et ønske om at oprette et særejedokument. Igennem hele processen følte man at der var styr på tingene. Ligeledes er outputtet professionelt udført."


Mikkel Holm Schou

”Det var utrolig nemt og overskueligt at bruge hjemmesiden! Det var dejligt, at man først betalte til sidst, så man kunne prøve at udfylde det, og dermed se, hvad det indeholdt. En super god oplevelse!”


Sidsel Linneberg

”Super service! Følte mig tryg hele vejen og fik endeligt den låneaftale på plads til mit firma. Havde lavet aftalen, printet og underskrevet på under 20 minutter.”


Lennert Stepien

"Overraskende nemt og billigt at bestille en ægtepagt hos legaldesk.dk. Kan klart anbefales, så uden tvivl 5 stjerner fra os."


Søren Jerne

"Jeg har længe overvejet at få lavet børnetestamente og så fandt jeg dette sted og de havde en fantastisk pris. Det var nemt at gå til og nemt at overskue. Dejligt at få styr på testamentet så jeg nu har ro i sjælen."


Dorte Pedersen

Dokumenter Privat

Arv

Samliv & Børn

Fuldmagter

Lån & Gaver

Bolig

Dokumenter Erhverv

Stiftelse af Selskab

Administration af Selskab

Medarbejdere

Diverse aftaler