Legal Desk
93 87 78 89 Alle hverdage 9 - 17

Sådan underskrives fremtidsfuldmagter foran en notar

Når du har lavet en fremtidsfuldmagt skal den, efter at den er blevet registreret i fremtidsfuldmagtsregisteret, underskrives foran en notar for at blive gyldig. I denne vejledning forklarer vi, hvordan dette foregår.

Hvad er en notar?

En notar er en person, der er ansat ved domstolene og kan bekræfte gyldigheden af en underskrift. Formålet med at fremtidsfuldmagter fra Legal Desk skal underskrives foran en notar er for at sikre, at fuldmagtsgiveren er i fornuftmæssigt stand til at oprette fremtidsfuldmagten og gør dette frivilligt. Fremtidsfuldmagten skal derfor underskrives foran en notar, for at den er gyldigt oprettet og rent faktisk kan træde i kraft.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen

Hvordan underskriver jeg foran en notar?

Når du har udarbejdet din fremtidsfuldmagt og Legal Desk har registreret den i fremtidsfuldmagtsregisteret, skal du underskrive den på tinglysning.dk med dit NemID og derefter skal du henvende dig til den byret, der ligger tættest på din bopæl. Du skal bestille en tid til at møde op hos en notar for at underskrive fremtidsfuldmagten. Det er også muligt, at få en notar til at møde op på din hjemmeadresse eller hospitalet, hvis du ikke selv har mulighed for at møde op fysisk i byretten. På Domstolsstyrelsens hjemmeside kan du finde en oversigt over alle byretter i landet og dermed finde den byret du skal kontakte. Hvis du ikke kan betjene digitale systemer eller ikke har et NemID, kan du blive fritaget for at underskrive din fremtidsfuldmagt med NemID og i stedet få lov at underskrive en papirbaseret version hos Statsforvaltningen.

Rent praktisk skal du medbringe dit sagsnummer til din fremtidsfuldmagt. Dit sagsnummer er dit (fuldmagtsgivers) navn, som du har oplyst, da du lavede din fremtidsfuldmagt gennem Legal Desk. Derudover skal du medbringe legitimation med billede, som eksempelvis dit pas eller kørekort. Når du kommer ind til notaren vil notaren sikre sig din identitet og spørge om du vedkender dig fremtidsfuldmagten. Notaren vil notere, hvem der deltog i notarforretningen og lave en digital påtegning af fremtidsfuldmagten på tinglysning.dk. På den måde kan Statsforvaltningen se, at fremtidsfuldmagten er gyldig og dermed sætte fremtidsfuldmagten i kraft, hvis dette bliver aktuelt i fremtiden. Når du går fra retten, skal du betale 300 kr. i retsafgift per fremtidsfuldmagt. Denne afgift skal man altid betale, når man skal underskrive et dokument foran en notar, uanset om dokumentet er udarbejdet gennem Legal Desk eller en given advokat. Det er en god ide at medbringe beløbet i kontanter, da nogle byretter ikke tager imod dankort.

Hvornår skal fremtidsfuldmagten underskrives?

Du skal underskrive fremtidsfuldmagten foran en notar senest 6 måneder efter, at du har registreret den i fremtidsfuldmagtsregisteret. Hvis der går mere end 6 måneder, bliver den slettet i systemet og skal oprettes på ny. Selvom du kan vente 6 måneder, er det dog en god ide at få det gjort forholdsvis efter registreringen, da det er en betingelse, at underskriften skal ske mens du som fuldmagtsgiver har evne til at handle fornuftmæssigt.

Dokumenter Privat

Arv

Samliv & Børn

Fuldmagter

Lån & Gaver

Bolig

Dokumenter Erhverv

Stiftelse af Selskab

Administration af Selskab

Medarbejdere

Diverse aftaler