Hvad kendetegner en frivillig forening?
En frivillig forening er en af de mest almindelige typer af foreninger, der stiftes i Danmark. En frivillig forening defineres som en sammenslutning af mere end én person, der i fællesskab dyrker en interesse med et bestemt formål. De typiske tilfælde på frivillige foreninger er velgørenhedsforeninger, ejerforeninger, sports/idrætsforeninger, rejseforeninger og sociale foreninger.
En frivillig forening er desuden kendetegnet ved, at den ikke har lønnede ansatte, kan opkræve moms eller kan være tilmeldt skat. Så hvis din forening skal have ansatte eller har en omsætning, som overstiger 50.000 kr. i en sammenhængende periode på 12 måneder, skal foreningen skifte form til en anden type af forening – den såkaldte “ikke erhvervsdrivende forening”, også kaldet almindelig forening.
Læs mere om de forskellige typer af foreninger og registreringer her
Hvordan får min forening et CVR-nummer?
Nogle typer af foreninger, f.eks. erhvervsdrivende foreninger og andelsforeninger, er forpligtet til at have et CVR-nummer. En frivillig forening er ikke forpligtet hertil, men kan derimod selv vælge at få et CVR-nummer. Et CVR-nummer giver nogle økonomiske fordele og muligheder, hvorfor det næsten altid vil være en fordel at tilvælge det.
Måden hvorpå den frivillige forening anskaffer sig et CVR-nummer, er ved at lade sig registrere i Erhvervsstyrelsens it-system på Virk.dk. Hvis du opretter en frivillig forening med Legal Desk, sørger vi for at registrere foreningen for dig – det kan du gøre her.
Registreringen medfører, at foreningens oplysninger såsom navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse bliver offentliggjort hos Erhvervsstyrelsen. Når du har gennemført registreringen, modtager du en bekræftelse på mail. Det koster ikke noget at registrere en forening.
CVR-nummeret for frivillige foreninger skal fornyes hvert tredje år. Du modtager automatisk en mail, når det er ved at være tid. Det er derfor vigtigt, at det er den rigtige mailadresse, der står angivet hos Erhvervsstyrelsen.
Læs mere om, hvornår din forening er pålagt registrering her.
Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.
Hvem kan registrere foreningen?
Enhver person med et MitID har mulighed for at registrere foreningen. Der er således intet krav om, at det f.eks. skal være et bestyrelsesmedlem, der udfører registreringen. Personen, der varetager registreringen, bliver ikke ansvarlig og hæfter ikke for noget så længe, at registreringen sker i samarbejde med foreningen. Når foreningen har fået sit CVR-nummer, bliver det også muligt at oprette en foreningskonto, NemKonto, i banken. Dette gør det muligt at modtage økonomisk støtte fra det offentlige.
Er det vigtigt, at foreningen har et CVR-nummer?
Hvis din frivillige forening skal have mulighed for at modtage offentlige tilskud eller anden økonomisk støtte, så er det afgørende at have et CVR-nummer. Uden dette, kan du nemlig heller ikke oprette en foreningskonto, hvilket er et krav for, at foreningen kan modtage støtte.
Få CVR-nummer til forening med Legal Desk
Uanset om du ønsker at oprette en frivillig eller almindelig forening, kan du nemt og billigt gøre det med Legal Desk. Hvis du opretter en frivillig forening, kan du også gnidningsfrit tilvælge, om du vil have Legal Desk til at skaffe et CVR-nummer til din forening eller ej – prisen er den samme, uanset hvad du vælger.
Vi sørger for at registrere foreningen og sender CVR-nummeret til dig, når registreringen er blevet bekræftet. Det eneste, du skal foretage dig, er at udfylde vores formular, betale og underskrive med MitID.
Ved at anvende Legal Desk sparer du ikke alene mange tusinde kroner, men sikrer samtidig, at den juridiske kvalitet er i top, da vores formularer er udarbejdet af advokater og lever op til alle de nødvendige krav.
Du kan gå i gang allerede nu ved at klikke ‘Opret forening nu’ nedenfor.