Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

05. december 2022

Ofte stillede spørgsmål

Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål. Hvis du har et spørgsmål, der ikke er besvaret her, er du altid velkommen til at sende os en mail på info@legaldesk.dk, så vil vi vende tilbage til dig hurtigst muligt.

Legal Desk

1

Hvad er Legal Desk?

Legal Desk er en digital platform, som kan udfærdige juridiske dokumenter online på baggrund af brugerens ønsker og valg. Via vores intelligente og brugervenlige formularer bliver du stillet de samme spørgsmål, som en advokat ville stille. Når du har besvaret spørgsmålene, skal du blot betale, og derefter vil du straks modtage dit juridiske dokument, der netop passer til dig og dine behov og som er klar til at blive underskrevet med det samme.

Det er både muligt for dig som privatperson og dig der er erhvervsdrivende at udarbejde juridiske dokumenter gennem os. Vi tilbyder blandt andet ægtepagter, låneaftaler, fuldmagter, lejekontrakter, stiftelse af selskab og ansættelseskontrakter.

Se hvordan Legal Desk virker.

video

2

Hvordan skiller Legal Desk sig ud?

Hos Legal Desk stiller vi dig de samme spørgsmål, som en advokat ville stille på et møde. Det hele foregår bare online via en formular.

I modsætning til en advokat står vores service til rådighed 24 timer i døgnet, så du kan lave dine juridiske dokumenter, når det passer dig, uanset hvor du befinder dig, og til en brøkdel af den pris, som en advokat tager for samme ydelse.

Vi mener, at jura skal være tilgængeligt og forståeligt for alle, så derfor gør vi meget ud af, at formulere og formidle jura i øjenhøjde, så ikke jurister føler sig klædt på til at udfærdige et juridiske dokument og føler sig oplyst om, hvad det givne dokument indeholder, hvilke valg der vil blive stillet og hvordan det bliver gyldigt.

3

Er Legal Desk et advokatfirma?

Legal Desk er ikke et advokatfirma, men er stiftet af folk, der tidligere har arbejdet som advokater i nogle af Danmarks største advokatfirmaer. Legal Desk yder derfor heller ikke juridisk rådgivning, men vores erfarne jurister står altid til rådighed med at besvare juridiske spørgsmål, der har relation til de dokumenter, vi tilbyder. Derudover er vi gerne hjælpsomme med at henvise dig til nogle advokater, hvis du har behov for det.

4

Hvordan kan Legal Desk være så meget billigere?

Hos Legal Desk bliver de juridiske dokumenter udarbejdet automatisk på baggrund af dine svar og input, som du giver i formularerne i modsætning til en advokat, der manuelt skal skrive dokumenterne. Da vi derfor ikke skal lave hvert enkelt dokument manuelt, betyder det, at vi kan tilbyde dokumenterne betydeligt billigere end en traditionel advokat.

 

Dokumenterne

1

Har I dokumenter, jeg kan udskrive og udfylde i hånden?

Alle vores dokumenter bliver genereret gennem vores intelligente formularer online. Vores dokumenter leveres altid færdige og klar til underskrift. Vi har derfor ikke blanke skabeloner, der skal printes og manuelt udfyldes i hånden. Ved at levere et færdigt dokument kan du være sikker på, at dit dokument har korrekt juridisk indhold.

2

Vil mit dokument være juridisk bindende, når jeg er færdig?

Alle dokumenter du modtager, vil være klar til underskrift og juridisk gyldige. Visse dokumenter vil dog - foruden underskrift - kræve, at der foretages yderligere handlinger, for at de bliver gyldige, såsom for eksempel at dokumentet skal tinglyses eller underskrives foran en notar.

Du vil altid blive oplyst om, hvordan det enkelte dokument bliver gyldigt. Alt efter om dit dokument blot kræver underskrift, eller om der også er et krav om tinglysning eller notar, kan du finde udførlige vejledninger hertil.

3

Hvorfor har I ikke det dokument, jeg søger?

Vi er konstant i gang med at udarbejde nye dokumenter til vores kunder. Hjemmesiden bliver derfor løbende opdateret med yderligere juridiske dokumenter, men hvis der er et specielt dokument, du savner, er du altid velkommen til at skrive til os på info@legaldesk.dk.

4

Kan det passe at nogle dokumenter er gratis?

Ja, den er god nok. De dokumenter der er angivet som “gratis”, er ganske gratis at benytte sig af og der er ingen begrænsninger for, hvor mange af disse gratis dokumenter, du kan lave. Du kan derfor roligt lave et gratis dokument uden at skulle betale for hverken dokumentet eller andre skjulte gebyrer eller abonnementer.

5

Skal mit dokument printes på særligt papir?

Du kan printe alle dine juridiske dokumenter på helt almindeligt printerpapir. Du behøver derfor ikke særligt papir til dine dokumenter, som det tidligere var tilfældet for visse dokumenter.

6

Kan jeg selv rette i dokumentet, når jeg modtager det?

Du vil modtage dokumentet som en PDF-fil. Du vil derfor ikke have mulighed for at ændre i det, efter at du har modtaget det. Dette gør vi for at sikre, at dokumentet er juridisk gyldigt. Hvis der skulle være en tastefejl eller lignende kan du selvfølgelig bare skrive til os på info@legaldesk.dkså retter vi det for dig helt gratis og så hurtigt som muligt.

7

Hvad hvis jeg fortryder mit køb?

Vi tilbyder 100 % tilfredshedsgaranti. Det betyder, at du altid har mulighed for at annullere dit køb og få pengene retur. Hvis du ønsker at annullere et køb, skal du blot kontakte os via e-mail eller telefon.

 

Sikkerheden

1

Er det sikkert at give mine personlige oplysninger til Legal Desk?

Oplysninger som du giver til Legal Desk, bliver transmitteret via en krypteret SSL (Secure Socket Layer) forbindelse og er sikret fra omverdenen. Alle oplysninger du giver i forbindelse med udarbejdelsen af dine juridiske dokumenter, bliver behandlet fortroligt. Se vores persondatapolitik for yderligere information.

2

Deler Legal Desk mine personlige oplysninger med andre?

Alle oplysninger du giver i forbindelse med udarbejdelsen af dine juridiske dokumenter, bliver behandlet fortroligt, og vi deler selvfølgelig ikke dine oplysninger med andre. Se vores persondatapolitik for yderligere information.

3

Er det sikkert at betale over Legal Desk?

Når du betaler med betalingskort hos Legal Desk, bliver alle dine indtastede kortdata krypteret/kodet, idet de videresendes til betalingsformidleren. Det er således kun betalingsformidleren, der kan læse dem. Hverken Legal Desk eller andre har mulighed for at læse dine data.

Til disse transaktioner benytter Legal Desk en godkendt SSL-løsning (Secure Socket Layer) til at kryptere/kode dine indtastede kortdata. Kryptering med SSL benyttes i de fleste danske netbutikker.

Ved brug af betalingskort er du altid sikret mod misbrug på nettet.

Der er ingen selvrisiko i tilfælde af, at dit kort bliver misbrugt i en internetbutik, der benytter SSL-kryptering. Dermed er du bedre sikret end i den fysiske verden, hvor du har en selvrisiko på kr. 1.200, hvis dit betalingskort misbruges.

Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.

 

Processen

1

Hvordan laver jeg et juridisk dokument?

For at lave et dokument, skal du trykke på knappen “Start nu” på den side, der forklarer om dokumentet. Herefter bliver du sendt til en online formular, der stiller dig en række spørgsmål. Der vil være vejledning og eksempler til de forskellige spørgsmål undervejs. Dine svar bliver brugt til automatisk at generere et juridisk dokument tilpasset dine juridiske behov. Når du trykker på “Afslut og læg i kurv”, sendes du videre til betalingssiden.

2

Kan jeg gemme mine svar og komme tilbage senere?

Ja. Hvis du ikke besvarer hele formularen på en gang, men ønsker at gemme dine svar for at færdiggøre den senere, kan du trykke på “Gem udkast”, som du får mulighed for, når du er ved at forlade siden. Ved at trykke på “Gem udkast” får du mulighed for at oprette en bruger, hvor din kladde vil blive gemt. Under “Mine dokumenter” kan du finde din kladde, som du kan tilgå ved at trykke på “Færdiggør”. På den måde er det altid muligt at gå til og fra formularen, hvis du har behov for det, også selvom du lukker Legal Desk-siden ned.

3

Hvordan underskriver jeg et dokument?

Mange af dokumenterne kan underskrives digitalt med NemID og der er derfor ikke behov for at printe det ud og underskrive det i hånden. Dog er der en række dokumenter, der skal underskrives fysisk i hånden, da der eksempelvis er krav om, at nogle dokumenter skal underskrives foran en notar. Det vil altid være oplyst, hvorvidt du kan underskrive med NemID eller ej på hver enkelt side.

4

Hvordan underskriver jeg med NemID?

Når du har købt et dokument, får du under “Mine dokumenter” mulighed for at underskrive dokumentet med NemID ved at trykke på “Underskriv”. Hvis det kun er dig, der skal underskrive dokumentet, skal du trykke på “Underskriv dokument nu”. Derefter vil du blive sendt til en side, hvor du skal bruge dit NemID.

Hvis der er flere parter, der skal underskrive dokumentet, skal du trykke på “Dette er mig” ud for dit navn. For at de andre parter til dokumentet kan underskrive, skal du ud for hvert navn skrive vedkommendes mailadresser og trykke “Send til underskrift”, hvorefter den enkelte person vil modtage en mail med et link, der giver adgang til at underskrive med NemID, og du vil blive sendt videre til underskriftssiden. Du vil modtage en mail, når alle har underskrevet dokumentet. Et dokumentet er først gyldigt, når alle parter har underskrevet det.

5

Hvad hvis jeg ikke har et NemID?

Hvis du har udarbejdet et dokument, der kan underskrives med NemID, men du ikke har et NemID, kan du blot printe det ud og underskrive det fysisk i hånden. Det er derfor helt valgfrit, hvorvidt du vil benytte dig af muligheden for at underskrive med NemID, da alle vores dokumenter altid kan underskrives i en fysisk udprintet version og stadig have samme gyldighed.

6

Hvad hvis mit NemID ikke virker?

Hvis du oplever, at dit NemID ikke virker, vil det typisk skyldes, at dit navn ikke står angivet på dit NemID-certifikat. Dette kan have én af tre årsager:

  • Du har skjult adresse, og dit navn fremgår derfor ikke af dit NemID-certifikat.
  • Du har fast adresse i udlandet.
  • Du har haft adresse i udlandet, og dit navn er ikke blevet registreret på dit NemID-certifikat ved hjemkomst.

Dette problem kan løses på to måder. Først kan du prøve at tilføje dit navn til dit NemID ved at logge ind på NemID-selvbetjeningen og følge nedenstående trin:

  1. Log ind på NemID-selvbetjeningen
  2. Vælg “Mit NemID” i menuen
  3. Vælg “Certifikat” i menuen
  4. Vælg “Rediger indstillinger” i menuen
  5. Vælg “Ja” til punktet “skal dit navn fremgå af certifikatet”
  6. Tryk “Gem ændringer”

Virker din NemID-signatur stadig ikke efter at have fulgt ovenstående, kan problemet løses ved at gå på Borgerservice og bede om at få dit navn på dit NemID-certifikat.

7

Hvordan logger jeg ind?

Du skal automatisk oprette en profil, når du laver dit første dokument. Til din profil vil der knytte sig dels et brugernavn og en adgangskode. Du kan til enhver tid logge ind med dette og hente alle dine dokumenter under “Mine dokumenter”. Hvis du ikke ønsker at have en bruger, når du har downloadet dit dokument, kan du altid få den slettet ved at skrive en e-mail til os. Du kan kun oprette en bruger, hvis du laver et dokument.

8

Skal jeg betale for at have en bruger?

Nej, det er ganske gratis at have en bruger hos Legal Desk. Den eneste grund til at du skal oprette en bruger, er, at du på den måde altid har adgang til dine juridiske dokumenter, så du slipper for at opbevare dem fysisk i udprintet versioner.

9

Kan min profil og dokumenter slettes?

Du kan altid bede os om at slette din bruger og/eller dokumenter, hvis du ikke ønsker at gøre brug af dit Legal Desk privatarkiv. Du skal blot skrive en mail til og vi vil derefter slette det, du ønsker.

10

Bliver jeg automatisk tilmeldt et abonnement?

Nej, hos Legal Desk er der ingen abonnementer eller bindinger. Det betyder, at du udelukkende skal oprette en bruger for at kunne tilgå dine dokumenter, når du har lavet dem.

11

Kan jeg ændre mine svar?

Ja, du kan under hele forløbet klikke tilbage i den intelligente formular til dine tidligere svar og ændre disse. Du kan også ændre svarene, selvom du har besvaret alle spørgsmålene og lagt dokumentet i indkøbskurven, du skal blot trykke på “Rediger” i indkøbskurven. Det er først, når du har betalt for dokumentet, at svarene bliver låst og du ikke længere kan ændre dine svar.

12

Hvordan køber jeg et dokument?

Når du har udfyldt vores intelligente formular og er tryg ved dine valg, vil du blive henvist til vores betalingsside, hvor du vil blive bedt om betaling. Du kan betale med Dankort, VISA-Dankort, MasterCard, Forbrugsforeningen og MobilePay hos Legal Desk. Beløbet vil herefter blive trukket fra dit betalingskort.

13

Hvad hvis jeg glemmer min adgangskode?

Hvis du glemmer din adgangskode, kan du altid bestille en ny adgangskode under login (/login), der vil blive sendt til din email inden for et par minutter.

14

Hvor finder jeg mit dokument?

Når du har besvaret alle spørgsmålene og har betalt for dit produkt, vil du inden for et par minutter få adgang til det og du kan herefter downloade det. I praksis skal du blot trykke på “Hent dokument” og derefter vil dokumentet blive downloadet som en PDF-fil ned på din computer / tablet / smartphone. Du kan dog også altid tilgå dit dokument under “Mine dokumenter”, da du automatisk får dit eget private Legal Desk arkiv, når du opretter en bruger i forbindelse med dit køb.

Du kan evt. downloade en PDF-læser her.

 

Hvis du har nogle spørgsmål, som ikke er besvaret ovenfor, er du altid velkommen til at skrive til os på kontakt@legaldesk.dk