Support har åbent mandag til fredag. Tlf.: kl. 10.00 - 15.00  |  Chat: 09.00 - 16.00

31. juli 2025

Digital signatur

Når du anvender dit MitID, er der tale om en digital signatur, eller en digital underskrift som det også hedder. Vi forklarer mere om, hvad digital signatur er, og hvilke formål den kan anvendes til.

Hvad er digital signatur?

Digital signatur er din digitale underskrift, der overordnet kan anvendes til to forhold:

  1. Underskrive dokumenter online

  2. Logge ind på offentlige- og private selvbetjeningsløsninger. Ved at anvende digital signatur, identificerer du altså dig selv, og kan derigennem få adgang til personfølsomme oplysninger, der eksempelvis findes hos SKAT, e-boks, banker og andre offentlige myndigheder

Formålet med digital signatur, er at gøre det muligt at benytte offentlige- og private internettjenester døgnet rundt og dermed ikke skulle være afhængig af tid og sted.

Måden du anvender digital signatur, er ved at anvende det såkaldte MitID, hvor du har et selvvalgt brugernavn og adgangskode og et nøglekort med engangskoder, der både er muligt at have i fysisk form (papkort) og/eller via en applikation på din smartphone.

Se hvordan Legal Desk virker

Hvem kan bruge digital signatur?

Alle i Danmark har i udgangspunktet mulighed for at få et MitID, når man fylder 15 år. For at få et MitID skal du:

  • have et dansk CPR-nummer eller

  • opfylde legitimationskrav

Det betyder, at man ikke nødvendigvis behøver at være dansk statsborger, men godt kan få et MitID, hvis man eksempelvis har opholdstilladelse eller studerer i Danmark.

Der er tre måder, man kan få MitID på:

  • Bestil på mitid.dk

  • ved personligt fremmøde hos borgerservice

  • ved at oprette et netbankaftale hos ens bank

Hvis du af den ene eller anden grund ikke kan anvende digital signatur og MitID, kan du blive fritaget fra det. Læs mere om, hvordan du bliver fritaget her.