Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

15. december 2022

Forbrugeraftaleloven

Forbrugeraftaleloven handler om erhvervsdrivendes adfærd over for forbrugere. Loven sikrer forbrugeren beskyttelse i forhold til erhvervsdrivendes muligheder for uanmodet at henvende sig til forbrugerne med henblik på salg.

Vigtige begreber i forbrugeraftaleloven 

Visse begreber i forbrugeraftaleloven nævnes gentagne gange. Derfor er det en god idé at kende til disse for at forstå loven korrekt. 

  • Forbrugeraftale: En forbrugeraftale er en aftale, der indgås mellem en erhvervsdrivende og en person, som handler uden for sit erhverv som almindelig forbruger. 

  • Forretningssted: Et forretningssted anses typisk som selve den fysiske butik, hvis sådan en findes, ellers anses det for at være et sted, hvor forretningen normalt drives fra dvs. hovedkontoret. 

  • Fjernsalg: Ved fjernsalg mødes den erhvervsdrivende og forbrugeren ikke fysisk. Fjernsalg dækker over nethandel, telefonsalg, handel over email og lignende. For at en aftale anses som fjernsalg, skal salget ske som led i et system for fjernsalg. Hvorved menes, at forbrugeren skal have mulighed for indhentelse af tilbud. 

Forbud mod uanmodet henvendelse 

På steder hvor der ikke er almindelig adgang, må erhvervsdrivende ikke henvende sig til forbrugere med intentionen om afgivelse af tilbud og salg. 

Steder, hvor der ikke er almindelig adgang, er f.eks. dit hjem, din telefon, din e-mail eller dit arbejde. Disse steder er du altså som udgangspunkt beskyttet mod henvendelser, medmindre du på forhånd har givet en udtrykkelig accept af, at du gerne vil kontaktes ved nye tilbud eller lignende. Det er den erhvervsdrivende, som har bevisbyrden for at dette er accepteret. 

Ender en uanmodet henvendelse alligevel i en aftale, er denne ikke bindende for forbrugeren, ligegyldigt hvad der aftales indbyrdes. Forbrugeraftalelovens regler kan nemlig ikke fraviges, hvis fravigelsen medfører en ulempe for forbrugeren. Forbuddet gælder dog ikke alle typer af salg og produkter. Derfor kan følgende produkter lovligt søges solgt med uanmodet henvendelse:

  • Bestilling af bøger

  • Abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter

  • Formidling af forsikringsaftaler

  • Abonnement om redningstjeneste eller sygetransport

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

Den erhvervsdrivendes oplysningspligt 

Hvis der indgås et fjernsalg eller et salg uden for den erhvervsdrivendes forretningssted, er den erhvervsdrivende underlagt en oplysningspligt. Pligten omfatter den erhvervsdrivendes identitet og det solgte produkts egenskaber. Alle oplysningerne skal gives klart og tydeligt, så forbrugeren ikke er i tvivl om noget. Nedenfor opstilles de oplysninger, som typisk anses for tilstrækkelige:

Oplysninger omkring den erhvervsdrivendes identitet:

  • Selskabsnavn 

  • Adresse

  • Forretningssted/hovedkontor

  • Telefonnummer

  • E-mail

Oplysninger omkring produktet/ydelsen:

  • Vigtigste egenskaber

  • Samlede pris inkl. fragt og ekstraomkostninger 

  • Vilkår om betaling og levering

  • Fortrydelsesret og tidsfrister 

  • Betingelser for mistet fortrydelsesret 

Henvender en erhvervsdrivende sig over telefon, skal denne desuden oplyse om navnet på personen der ringer, virksomheden bag opkaldet samt de kommercielle forhold ved henvendelsen. Hvis erhvervsdrivende ikke overholder oplysningspligten, kan denne risikere bødestraf og herudover en forringet stilling ift. forbrugeren. 

Forbrugerens fortrydelsesret

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret ved fjernsalg eller køb uden for den erhvervsdrivendes forretningssted. Hvis du handler i en fysisk butik, er det derimod sælgeren selv der bestemmer, hvorvidt der overhovedet tilbydes returret. Fortrydelsesretten starter fra det tidspunkt, hvor du fysisk modtager produktet. Det er dog ikke alle produkter, hvor der gives fortrydelsesret, hvilket f.eks. gælder: 

  • Produkter med personligt præg eller specifikationer

  • Produkter som forældes eller forringes meget hurtigt

  • Forseglede produkter 

  • Hvis forbrugeren udtrykkeligt har givet afkald på retten

Hvad gør jeg, hvis jeg fortryder mit køb?

Hvis du har fortrudt et køb over nettet eller andet fjernsalg, skal du inden de 14 dage meddele dette til den erhvervsdrivende. Meddelelsen skal utvetydigt erklære dit ønske om at returnere købet. Produktet behøver ikke være modtaget hos den erhvervsdrivende inden de 14 dage, det er tilstrækkeligt, at det er afsendt. Forbrugeraftalelovens bilag 3 kan anvendes som skabelon til denne meddelelse og indeholder følgende punkter:

- Til [her indsættes den erhvervsdrivendes navn, fysiske adresse og i givet fald faxnummer og e-mail-adresse af den erhvervsdrivende selv]

- Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*)/levering af følgende tjenesteydelser (*)

- Bestilt den (*)/modtaget den (*)

- Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)

- Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)

- Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)

- Dato:

(*) Det ikke relevante udstreges

Ofte ses det også, at den erhvervsdrivende, på dennes hjemmeside, giver forbrugere mulighed for elektronisk at udfylde en returformular. Hvis produkter er beskadiget eller forringet i værdi, kan der ske nedslag det beløb, som du modtager for returneringen.