Support har åbent mandag til fredag. Telefon: kl. 09.00 - 15.00  |  Chat: 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89

Sådan vælger du den rette virksomhedsform

Vi har samlet de tre vigtigste ting, du skal tage med i dine overvejelser, når du vælger virksomhedsform til din kommende forretning.

3 ting, du skal overveje, når du vælger virksomhedsform

 

 

 

 

 

1. Risikoeksponering

Der er altid en vis risiko forbundet med at starte en virksomhed. Men der er stor forskel på, hvor stor en risiko, du udsætter dig for, afhængigt af hvilken slags virksomhed, du starter. Kort fortalt – din risikoeksponering er højere, jo flere økonomiske forpligtelser, du har.

 

Økonomiske forpligtelser – hvor meget binder du dig for?

Hvis du skal investere store summer i produktionsudstyr, indkøb af varelager, eller hvis du binder dig til et erhvervslejemål i en længere periode, er det ofte en god idé at vælge et kapitalselskab (f.eks. ApS'et). Her er du som ejer nemlig beskyttet af den begrænsede hæftelse, der følger med selskabsformen. Det betyder, at du kun hæfter med de penge, som du investerer i virksomheden. 

 

Hvis du omvendt skal starte en forretning uden de store økonomiske forpligtelser, kan det være helt fint at vælge en enkeltmandsvirksomhed. Her hæfter du ubegrænset (dvs. med din private formue) for alle virksomhedens økonomiske forpligtelser – bl.a. fordi du kan starte denne virksomhed uden nogen form for startkapital. 

 

 

2. Startkapital

Du kan oprette en enkeltmandsvirksomhed uden startkapital. Skal du have et ApS, kræver det 40.000 kr. i startkapital ved oprettelsen. Begge dele har sine fordele og begrænsninger.

 

Hvad bruger man startkapital til? 

 

Som beskrevet i afsnittet ovenfor, hæfter du kun for de penge, du investerer i et ApS – dvs. startkapitalen på minimum 40.000 kr. Kort sagt beskytter en virksomhedstype, hvor der er krav om startkapital, din privatøkonomi. Hvis du starter en forretning med lav risikoeksponering, kan det dog være helt fint at vælge enkeltmandsvirksomheden, og dermed undvære den begrænsede hæftelse.

 

Startkapital er ikke “ekstra penge”, som du skal ud og finde, ligesom der heller ikke er noget krav om, at de skal ligge uberørt hen på en bankkonto. Du kan nemlig bruge kapitalen til en lang række ting i forbindelse med etablering og drift af din forretning. Du kan f.eks. bruge pengene til indkøb af varelager og udstyr. Eller du kan udbetale løn med dem.

 

Du kan desuden også genbruge din kapital, hvis du skal have holdingstruktur og opretter drifts- og holdingselskab samtidig. Den metode kaldes “rullende kapital". 

 

 

 

 

3. Administration 

Der er forskel på, hvor meget administration der følger med privatejede virksomheder og kapitalselskaber. Det hænger sammen med, at de to virksomhedstyper kommer med forskellig grad af beskyttelse. 

 

Administration i bytte for større sikkerhed

 

Der er flere administrative krav til et ApS end til en enkeltmandsvirksomhed. Det er en form for byttehandel med den begrænsede hæftelse, du, som ejer af et ApS, nyder godt af. Derfor skal du i et ApS bl.a. udarbejde et årsregnskab, som skal indleveres til Erhvervsstyrelsen. Virksomheden skal også have sin egen bankkonto, for at holde privat- og virksomhedsøkonomi adskilt. Og derudover skal alle ejere registreres for at sikre gennemsigtighed. Et ApS kan have flere ejere, og disse kan både være fysiske personer eller andre selskaber. 

 

Med en enkeltmandsvirksomhed er der færre administrative krav. Til gengæld hæfter ejeren personligt og ubegrænset for alle virksomhedens forpligtelser. Først og fremmest kan der kun være en ejer i en enkeltmandsvirksomhed, og vedkommende registreres ved oprettelsen. Det betyder, at der ikke kan sælges anparter/ejerandele i en den slags virksomhed, hverken ved oprettelsen eller på et senere tidspunkt. 

 

Det er ikke et krav, at virksomheden har sin egen bankkonto, så du kan godt bruge din private konto. Dog er det en fordel med en særskilt bankkonto, når der skal laves momsregnskab. Dette, momsregnskabet, er et krav, hvis virksomheden skal momsregistreres.

I enkeltmandsvirksomheder behøver du heller ikke indberette årsrapport til Erhvervsstyrelsen, men kan nøjes med et skatteregnskab. 

 

 

 

 

Vores partnere giver rabatter og eksklusive tilbud på lovpligtige produkter

Få tilbud på bl.a. lovpligtig forsikring, regnskabsprogrammer, erhvervskonto m.fl. når du stifter selskab med Legal Desk


 

 

Vælg virksomhedsform

Holdingstruktur

Kun 3.499,-

Inkl. drifts- og holdingselskab

Inkl. stiftelsesdokumenter

Inkl. vedtægter og ejerbog

Inkl. bekræftelse af kapital

Inkl. registrering hos Erhvervsstyrelsen

Ingen revisionspligt

Intet krav om bestyrelse

Mulighed for flere ejere

Ejere hæfter begrænset

Opret holdingstruktur

Anpartsselskab (ApS)

Kun 1.749,-

Legal Desk stifter 23% af danske selskaber

Inkl. stiftelsesdokument

Inkl. vedtægter og ejerbog

Inkl. bekræftelse af kapital

Inkl. registrering hos Erhvervsstyrelsen

Ingen revisionspligt

Intet krav om bestyrelse

Mulighed for flere ejere

Ejere hæfter begrænset



Opret ApS

Enkeltmandsvirksomhed

Kun 199,-

Kom hurtigt i gang uden startkapital

Inkl. stiftelsesdokument

Inkl. registrering hos Erhvervsstyrelsen

Ingen revisionspligt

Intet krav om indlevering af årsrapport

Intet krav om bestyrelse

Kan kun have én ejer

Ejeren hæfter personligt og ubegrænset

Opret enkeltmandsvirksomhed

Sådan opretter du virksomhed med Legal Desk

Kom hurtigt igang

Når du opretter virksomhed hos Legal Desk, modtager du typisk dit CVR-nr. inden for 48 timer, fra du udfylder formularen. 

 

Hos Legal Desk kan du lave dine juridiske dokumenter, underskrive dem digitalt og opbevare dem sikkert til fremtidig brug.

 

Hvorfor vælge Legal Desk?

Alle produkter og services på Legaldesk.dk er udviklet af jurister. Det betyder, at du får samme juridiske sikkerhed og kvalitet som ved en traditionel advokat. Til gengæld kan du gøre det hele på den halve tid og samtidig spare en masse penge. Vi sørger for at du kommer godt fra start med din nye forretning.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, er vi klar til at hjælpe dig på chat, telefon (+45 93 87 78 89) og mail (kontakt@legaldesk.dk):

 

Mandag - Torsdag: 9.00 - 16.30

Fredag: 9.00 - 16.00

Opret din virksomhed i dag!

Kom godt fra start med din forretning – uanset hvilken du vælger. Vi hjælper dig hele vejen. 

 

Opret virksomhed