Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

14. december 2022

Enkeltmandsvirksomhed registreret - hvad nu?

Når du har stiftet din enkeltmandsvirksomhed og modtaget dit CVR-nummer, er der en række forhold, der skal ordnes, før du er i mål med din nye enkeltmandsvirksomhed. Du kan her se en tjekliste over, hvad du skal gøre.

Momsregistrering

Hvis din enkeltmandsvirksomhed er blevet registreret for moms - som langt de fleste enkeltmandsvirksomheder er - vil du modtage et registreringsbevis fra SKAT i din e-boks. Du vil herefter skulle indberette moms til SKAT, som typisk er kvartalsmæssigt. Du skal være opmærksom på, at der også skal indberettes moms, selvom der hverken er købt eller solgt noget i virksomheden. Du kan læse mere om dette i vores artikel omkring moms.

NemID til virksomheden

Når du skal logge ind på diverse offentlige systemer, såsom e-boks, virk.dk og SKAT skal du ofte bruge NemID. Da en enkeltmandsvirksomhed er en personlig virksomhed, kan du bruge dit personlige NemID til at logge ind på de offentlige IT-systemer. Du behøver altså ikke bestille et ekstra NemID til din enkeltmandsvirksomhed.

Erhvervskonto

Der er ikke noget juridisk krav om, at en enkeltmandsvirksomhed skal have en separat erhvervskonto, men i praksis kræver de fleste banker det dog. Grunden til bankernes krav om dette, er for at efterleve reglerne om bekæmpelse af hvidvask og skabe gennemsigtighed i overførsler mellem erhverv og privat. En erhvervskonto er i langt de fleste tilfælde også fordelagtig for dig som erhvervsdrivende, da virksomhedens og din private økonomi bliver adskilt, og på den måde bliver afregning i forhold til moms og lignende langt nemmere og mere overskueligt. Læs mere om, hvordan du i praksis får en erhvervskonto.

Registrer NemKonto

Alle virksomheder skal have en NemKonto. En NemKonto er den konto, hvor det offentlige kan udbetale pengebeløb til. Det kan f.eks. være, hvis virksomheden skal have penge tilbage i SKAT eller moms. En NemKonto er ikke en separat bankkonto, du skal blot registrere virksomhedens eksisterende konto som NemKonto, f.eks. enkeltmandsvirksomhedens erhvervskonto eller din private konto, som du også bruger til virksomhedens indtægter. Du kan læse mere og registrere din NemKonto her.    

Ændre din forskudsopgørelse

Hvis du regner med at tjene penge i din virksomhed allerede fra indeværende år, er det en rigtig god ide, at ændre din Forskudsopgørelse hos SKAT. Du bør ændre din Forskudsopgørelse, så den tager højde for det forventede overskud i din enkeltmandsvirksomhed. På den måde mindsker du risikoen for, at blive opkrævet en efterbetaling af SKAT. Du kan ændre din Forskudsopgørelse på www.skat.dk.

Husk at føre regnskab

Selvom det ikke er et krav for enkeltmandsvirksomheder, at de udarbejder et årsregnskab, så skal der stadig udarbejdes et skatteregnskab, lige så vel som det også er et lovkrav, at der bliver bogført løbende i overensstemmelse med bogføringsloven.

Derfor anbefaler vi, at du anskaffer dig et regnskabsprogram, der kan hjælpe dig med at holde styr på økonomien i din nye enkeltmandsvirksomhed. Vi samarbejder med regnskabsprogrammet e-conomic, der er et lettilgængeligt online værktøj, som gør det nemt at skrive og sende fakturaer, scanne kvitteringer med telefonen, afstemme regnskab og meget mere.

Hvis du er interesseret, kan du uden binding prøve regnskabsprogrammet e-conomic gratis i 90 dage her.

 

Gør klar som arbejdsgiver

Hvis du skal ansætte medarbejdere i din enkeltmandsvirksomhed - udover dig selv - er der en række registreringer, der skal foretages, ligesom der er forsikringskrav, som du skal have styr på som arbejdsgiver. Du kan læse mere om dette i vores tjekliste for nye arbejdsgivere.