Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Ansættelseskontrakt
dit dokument oprettes ...
10 - 15
Det tager 10 - 15 i reelt tidsforbrug

Tjekliste for ny arbejdsgiver

Når du bliver arbejdsgiver, er der en række forhold, du skal have styr på. Det gælder eksempelvis forsikringer, SKAT og arbejdspladsvurdering. Legal Desks tjekliste for nye arbejdsgivere giver dig et overblik over, hvad du skal huske, når du skal ansætte en medarbejder.

Hos LegalDesk

Pris: GRATIS

Hos Legal Desk

Traditionel advokat

Spar kr. 1.400,-

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Indholdsfortegnelse

Så snart du har ansat din første medarbejder, bliver du arbejdsgiver. Denne rolle kommer med en masse ledelsesmæssige opgaver og en masse ansvar. Derfor er det vigtigt, at du har godt styr på dine forskellige opgaver og ved, hvad du skal gøre.

Derfor har vi hos Legal Desk lavet denne tjekliste, så du kan være helt sikker på, at du lever op til dit ansvar og får klaret de opgaver, du har som arbejdsgiver. 

Komplet tjekliste for nye arbejdsgivere

1. Registrering som arbejdsgiver

Hvis du ansætter en medarbejder i din virksomhed - uanset hvilken selskabsform, der er tale om -  skal din virksomhed registreres som arbejdsgiver hos SKAT. Det samme gælder, hvis du ejer et selskab, såsom iværksætterselskab (IVS)anpartsselskab (ApS) eller aktieselskab (A/S), og vil udbetale løn til dig selv. Du kan læse mere om, hvordan du registrerer din virksomhed som arbejdsgiver på virk.dk her.

2. Ansættelseskontrakt

Alle medarbejdere har krav på en ansættelseskontrakt, hvis de arbejder minimum tre timer om ugen i gennemsnit og er ansat mindst en måned. Hvis en arbejdsgiver ikke forsyner de ansatte med ansættelseskontrakter inden for syv kalenderdage efter starten af ansættelsesforholdet, risikerer arbejdsgiveren at skulle betale godtgørelse, fordi man ifølge lovgivningen er forpligtet til at oplyse medarbejderne om arbejdets vilkår.

Læs mere og lav en gratis ansættelseskontrakt her

3. Arbejdsskadeforsikring

Når du ansætter den første medarbejder i din virksomhed, er du forpligtet til at tegne en arbejdsskadeforsikring hos et forsikringsselskab. Forsikringen er lovpligtig, uanset om den ansatte er lønnet eller ulønnet, og om ansættelsen er permanent eller midlertidig – eksempelvis som sæsonarbejder eller praktikant.

Arbejdsskadeforsikringen dækker i tilfælde af, at ansatte kommer til skade i arbejdstiden. Forsikringen dækker bl.a. udgifter til sygebehandling, erstatning for tab af erhvervsevne og godtgørelse til efterladte. Vi samarbejder med Tryg Forsikring, der tilbyder en fordelagtig arbejdsskadeforsikring, og du kan gratis og uforpligtende indhente et tilbud her.

Læs mere om Trygs arbejdsskadeforsikring og bestil et gratis tilbud her.

4. Regnskab

Det er ikke alle virksomheder, der er underlagt revisionspligt, men det kan alligevel være en rigtig god idé at føre regnskab, så du har styr på din virksomheds økonomi. Her kan du med fordel benytte et regnskabsprogram til at gøre regnskabsarbejdet nemt og overskueligt. Regnskabsprogrammet e-conomic er et brugervenligt online værktøj, hvor du bl.a. kan skrive og sende fakturaer, scanne kvitteringer med telefonen og få afstemt dit regnskab automatisk.

Du kan prøve det brugervenlige regnskabsprogram e-conomic gratis i 90 dage. Læs mere her.


 

5. Indberetning af løn

Før du kan udbetale løn til din medarbejder, er det vigtigt, at lønnen indberettes til SKAT, så der betales A-skat og ATP (hvis påkrævet). Herudover skal medarbejderen have en lønseddel for hver lønperiode, der giver et overblik over lønnen, skat, ATP og hvad der ellers måtte være af forhold (eksempelvis kørselsgodtgørelse, pension). Du kan enten udarbejde lønseddel og indberette løn manuelt, eller du kan bruge et automatisk lønsystem såsom Dataløn.

6. Arbejdspladsvurdering

Når du bliver arbejdsgiver og har medarbejdere, der møder fysisk ind på arbejdspladsen, skal der laves en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). En APV er en vurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen, der skal have fokus på de risici, der kendetegner de arbejdstyper, der er på arbejdspladsen. APV’en skal være tilgængelig for ledelsen samt alle medarbejdere. Du kan læse mere om, hvad en APV skal indeholde og finde branchespecifikke tjeklister på Arbejdstilsynets hjemmeside her.

7. Personalehåndbog?

Mange virksomheder af en vis størrelse vælger at beskrive de mere detaljerede regler for ansættelse og adfærd i en personalehåndbog.  såsom brug af sociale medier, medarbejdergoder eller lignende.

Det kan eksempelvis være brug af sociale medier, medarbejdergoder eller lignende. Som arbejdsgiver er man ikke forpligtet til at have en personalehåndbog, og hvis man vælger at lave en, er der derfor heller ikke krav til indholdet, så længe det ikke strider mod nogen lovgivning.

Ansættelseskontrakt

Få styr på papirarbejdet på 10 minutter

Udfyld og modtag straks

Alle dokumenter samlet ét sted

100% tilfredshedsgaranti

Digital alt-i-en løsning

Mere end 200.000 tilfredse kunder

GRATIS

Lav kontrakt nu

Spar 1.400,- ift. traditionel advokat