Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

12. oktober 2023

Rekonstruktion

Er din virksomhed havnet i økonomiske problemer, hvor det ikke længere er muligt at betale kreditorerne rettidigt, så kan en rekonstruktion af virksomheden være en mulig løsning. Alternativet til rekonstruktion er, at virksomheden melder sig konkurs. Læs mere om, hvad rekonstruktion indebærer her.

Hvad er rekonstruktion?

En rekonstruktion – tidligere også kendt som en betalingsstandsning – er et sidste forsøg på at få din virksomhed tilbage på rette økonomiske spor, hvis det ikke længere er muligt at betale kreditorerne rettidigt. Ved rekonstruktion fokuseres der primært på at indgå akkordaftaler (nedsættelse af gælden) med kreditorer eller at sælge dele af virksomheden, således at virksomheden igen kan blive solvent (når virksomheden er mere værd, end den skylder væk).

Rekonstruktion er en form for “pausetilstand” for din virksomhed, da betalinger til kreditorer midlertidigt bliver sat i bero. Dette gøres for at kunne danne sig et fyldetsgørende overblik over virksomheden økonomiske sitution i forhold til, hvor meget, der skyldes væk, hvem der skyldes til og hvilke værdifulde aktiver, der er i virksomheden. En rekonstruktion kan som udgangspunkt have tre mulige udfald:

  1. Virksomheden bliver solvent, og rekonstruktion er ikke længere nødvendig.

  2. Virksomhed indgår en akkordaftale med dens kreditorer og kan fortsætte driften.

  3. Virksomheden kan ikke reddes og bliver anmeldt til konkursbehandling.

Formålet med en rekonstruktion er at redde din virksomhed fra konkurs. Der arbejdes på at nedbringe den gæld, din virksomhed har til dens kreditorer, hvilket enten kan ske gennem en akkord (når kreditor indvilliger i at nedbringe gælden) eller eventuel overdragelse af virksomheden til en ny virksomhed, som kreditorerne bliver medejere af. Lykkes en rekonstruktion ikke, bliver virksomheden sendt til konkursbehandling.

Læs mere om konkursbehandling her

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

Hvordan foregår en rekonstruktion?

En rekonstruktion foregår ved, at du enten selv – som virksomhedsejer – eller virksomhedens kreditorer, begærer din virksomhed til rekonstruktion hos skifteretten. En sådan begæring skal anmeldes til skifteretten i den retskreds, hvor virksomhed hører til. For at kunne anmelde en virksomhed til begæring, skal to betingelser være opfyldt:

  1. Virksomheden skal være insolvent (ikke kunne betale sine regninger rettidigt)

  2. Personen, der indsender begæringen, skal have retlig interesse i rekonstruktionen

Når begæringen er sket, anskaffer skifteretten en rekonstruktør – den ansvarlige for rekonstruktionen – og en regnskabskyndig tillidsmand til at stå for rekonstruktionen. Inden for fire uger efter begæringen, afholdes et møde mellem virksomheden og dens kreditorer, hvor rekonstruktøren fremlægger en plan for rekonstruktionen. Denne plan skal godkendes af kreditorerne, inden rekonstruktionen kan fortsætte.

Planen for en rekonstruktion er forskellig fra virksomhed til virksomhed, hvorfor det ikke er muligt at definere, hvad den konkret vil indebære. Det kan dog eksempelvis være akkordaftaler, salg, udskillelse af dele af virksomheden eller overdragelse af hele virksomheden. Godkendes planen ikke og kan der ikke opnås enighed om ændringerne, er en rekonstruktion ikke mulig, og virksomheden sendes i stedet til konkursbehandling.

Hvor lang tid tager en rekonstruktion?

En rekonstruktion kan tage alt fra 6 til 12 måneder, alt afhængigt af virksomhedens størrelse, samt hvor galt det står til økonomisk. I denne periode forsøger rekonstruktøren og tillidsmanden at skabe en tilfredsstillende løsning for både virksomheden og de involverede kreditorer. Dette sker gennem arrangering af møder, undersøgelser af de økonomiske omstændigheder og en udarbejdelse af en plan for afvikling af virksomheden, hvis rekonstruktionen ikke lykkes. 

Luk din virksomhed med Legal Desk

Kan du ikke længere få økonomien til at løbe rundt i din virksomhed, eller er du på udkig efter en ny udfordring, kan du nemt og hurtigt lukke din virksomhed gennem Legal Desk med betalingserklæring. Det er aldrig sjovt at dreje nøglen om på sin virksomhed, men anvender du Legal Desks løsning, kan du slippe for den ellers lange og besværlige proces, som vi i stedet vil tage os af.

Læs mere om, hvordan du lukker din virksomhed med Legal Desk her