Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

Vi gør det nemmere at støtte jeres organisation

Det er ofte forbundet med besvær og udgifter at testere penge til velgørende organisationer, da det hidtil har været nødvendigt at hyre en advokat. Det vil Legal Desk gerne ændre på og dermed gøre det nemmere at støtte velgørende organisationer.

Hvem er Legal Desk?

Hos Legal Desk er vi specialister i at automatisere juridiske processer, herunder fremstillingen af juridiske dokumenter. Vi ønsker at bruge vores kompetencer i en god sags tjeneste. Derfor har vi udviklet en gratis løsning til velgørende organisationer, hvor vi giver jeres brugere mulighed for at lave et legat i et testamente, der tilgodeser jeres velgørende organisation.

Sådan virker Legal Desk

Via vores online spørgeskema bliver den givne person, der ønsker at testere et beløb til jeres organisation via et legat, stillet de samme spørgsmål som en advokat ville stille. På baggrund af personens svar bliver der automatisk og med det samme genereret et juridisk gyldigt dokument, der udgør legatet til jeres organisation. Når personen har lavet testamentet, kan personen printe, gennemgå og underskrive testamentet (foran en notar eller vidner). Du kan se et eksempel på vores formular nedenfor, samt et eksempel på det dokument som brugeren modtager, når han eller hun har udfyldt formularen.

Screen Wizard  Screenshot Kodicil

 

Du kan selv prøve vores automatiske formular og lave et test-dokument her

Sådan støtter brugerne jeres organisation

Brugerflowet, det vil sige den proces, den besøgende på jeres hjemmeside vil opleve, forløber på følgende måde:

  1. Brugeren besøger jeres side for at støtte jeres organisation via sit testamente. Her kan I beskrive de muligheder, der eksisterer for at støtte jeres organisation med et testamente, herunder Legal Desks legater. Via et link, der retter direkte mod den automatiske formular på Legal Desks hjemmeside, kan brugeren gå i gang med at lave et tillæg til et testamente, der udgør legatet til fordel for jeres organisation.

  2. Brugeren skal i denne formular besvare en række spørgsmål om legatet. Brugeren vejledes igennem hele formularen, og spørgsmålene tilpasses efter brugerens valg.

  3. Når formularen er udfyldt, modtager brugeren med det samme et dokument, der med en underskrift fungerer som et legat i brugerens testamente. Oprettelsen af legatet er gratis for både brugeren og jer.

Hvad med juraen bag?

Et legat er en sum penge af din arv, der oprettes som et simpelt testamente, og som kan gives til eksempelvis en velgørende organisation. Læs eventuelt mere om dette i vores artikel om legater.

Hvis personen, der ønsker at give et legat, ikke allerede har oprettet et testamente, vil legatet blive oprettet som et helt enkelt testamente, der udelukkende indeholder en bestemmelse om, at vedkommende ønsker at testere et beløb af sin arv i form af et legat til jeres velgørende organisation. Testamentet vil altså ikke påvirke den øvrige arv, som vil blive fordelt efter arveloven.

Hvis personen derimod allerede har oprettet et testamente, vil legatet blive oprettet som et tillæg (også kaldet kodicil) til det eksisterende testamente. Tillægget vil være en tilføjelse til testamentet i form af legatet, men vil ellers ikke ændre på arvefordelingen i det eksisterende testamente.

Vilkår for samarbejdet

Der er tale om en 100% gratis løsning. Det koster altså hverken noget for jer eller jeres brugere. Vi beder blot om, at vi bliver angivet som kilde på jeres hjemmeside og får lov til at indsætte jeres logo på vores side omkring samarbejdspartnere.

Der er ikke behov for nogen databehandler aftale, da der ikke udveksles nogen data mellem jer som organisation og os. Støtterne vælger selv at give den information, som der er behov for, til at kunne oprette legatet.

Indsamlingsnævnet skal informeres

I skal som velgørende organisation informere Indsamlingsnævnet om, at I foretager indsamlinger. Det er Indsamlingsloven, der bestemmer dette. Loven skal sikre, at de indsamlede midler anvendes i overensstemmelse med det oplyste formål og give bidragsyderne mulighed for at få kendskab til, hvad pengene bliver brugt til. I kan enten være en organisation, der har anmeldelsespligtige indsamlinger, hvor I skal anmelde jeres indsamling to uger før indsamlingen går i gang, eller I kan hører under kategorien organisationer uden anmeldelsespligt, hvor I kun skal informere Indsamlingsnævnet én gang om, at I foretager Indsamlinger – dog skal I være godkendt af Skatteministeriet til dette. Læs mere om, hvordan I oplyser om jeres indsamling her.

Sådan kommer I i gang

Vi hjælper med at sikre en god og hurtig implementering af vores fundraising-løsning på jeres hjemmeside. For at sætte systemet op, skal vi bruge følgende fra jer:

  • Logo for jeres organisation

Hvis I ønsker det, kan vi også hjælpe med formidling af juraen inden for arveretten, og I kan frit linke til vores forskellige artikler om arv og testamenter.

Spørgsmål?

Hvis I er interesseret i vores system eller har spørgsmål, er I meget velkomne til at kontakte os på e-mail jesper@legaldesk.dk.

Sådan virker Legal Desk