Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

14. december 2022

Markedsføringsloven

Er du erhvervsdrivende, har du sikkert allerede overvejet, hvordan du markedsfører dine produkter. Når du markedsfører dine produkter eller tjenesteydelser, er det markedsføringsloven, der bestemmer, hvad du må og ikke må. En overtrædelse af loven kan medføre bødestraf og i værste tilfælde fængsel. Læs med her og forstå reglerne.

Hvad er markedsføringsloven?

Markedsføringsloven er den lov i Danmark, der regulerer, hvordan du som erhvervsdrivende må markedsføre dine produkter eller ydelser til offentligheden. Loven gælder alle former for markedsføring, herunder reklamer på hjemmesider, streamingkanaler, sociale medier, fjernsyn, bannere og skilte, fysiske magasiner og i radioen.

Markedsføringsloven kan være svær at gennemskue, da en del af lovens bestemmelser er uspecifikke. Dette gavner ikke nødvendigvis dig som erhvervsdrivende, da du hermed skal være opmærksom på, hvordan offentligheden kan fortolke din markedsføring og ikke blot, hvad du selv synes. I det følgende præsenterer vi en overskuelig oversigt over de regler i markedsføringsloven, som er vigtigst for dig som erhvervsdrivende.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

God markedsføringsskik

I markedsføringsloven er der en generalklausul, som bestemmer, at du skal overholde en god markedsføringsskik, når du markedsfører dine produkter. God markedsføringsskik betyder, at din markedsføring skal være lovlig, sømmelig og ærlig. De produkter og priser, som fremgår i din markedsføring, skal altså være i overensstemmelse med det, som forbrugeren har mulighed for at købe og til samme pris. God markedsføringsskik dækker endvidere over, at du:

  • giver tilstrækkelig vejledning omkring produktet
  • tydeligt angiver den korrekte fulde pris
  • ikke undlader væsentlige oplysninger
  • ikke gør brug af stødende eller diskriminerende reklamer
  • ikke taler dårligt om andre, heriblandt dine konkurrenter.

Der findes ikke en udtømmende liste over, hvad god markedsføringsskik er. Hvad du personligt anser som værende god markedsføringsskik, kan anses som diskriminerende eller ukorrekt af andre og dermed være et brud på loven. Helt overordnet betyder klausulen, at erhvervsdrivende skal opføre sig ordentligt, både etisk og moralsk, når de markedsfører dine produkter.

Vildledende markedsføring

At vildlede forbrugeren gennem en reklame, er et brud på markedsføringsloven. Vildledende markedsføring dækker typisk over de situationer, hvor du som erhvervsdrivende skjuler eller undlader vigtige informationer, som kan påvirke forbrugerens købsadfærd. Sagt på en anden måde, så er det vildledende markedsføring, når du forsøger at bilde forbrugeren noget ind om selve produktet eller prisen, som ikke er sandt.

Et eksempel på vildledende markedsføring kan være, hvis der bliver reklameret for et produkt, som faktisk er en kopi af det oprindelige mærke, men at dette ikke nævnes eller fremgår misvisende. Et andet eksempel er, hvis der reklameres for, at et produkt er gratis, men at der pålægges ekstra gebyrer ved købet, som ikke er uundgåelige. Som erhvervsdrivende skal du altså være i stand til at dokumentere rigtigheden af det, der reklameres for.

Sammenlignende reklame

Ved sammenlignende reklame forstås en reklame, hvor der direkte eller indirekte henvises til en konkurrent eller dennes produkter. Som udgangspunkt er det lovligt at anvende sammenlignende reklame, men kun så længe, at sammenligningen er faktuelt korrekt, relevant og loyal. Det er altså lovligt at nævne en konkurrents pris, hvis dette er den korrekte pris. Hvis der henvises til andre produkter, skal de være identiske med det produkt, som du selv reklamerer for.

Markedsføringsloven tillader ikke, at du i en reklame udstiller en konkurrent, eller stiller dennes produkter eller image i et dårligere lys gennem reklamens indhold. Det er heller ikke tilladt at nævne en konkurrent og i forbindelse hermed fremhæve dine egne produkter, så de fremstår bedre.

Uanmodet henvendelse

Som erhvervsdrivende bliver man nemt fristet til at promovere sine produkter til så mange mennesker som muligt. I den anledning skal du dog være opmærksom på, at det ikke er lovligt at rette direkte henvendelse til personer via e-mail, telefon eller lignende med henblik på afsætning af varer – medmindre personen på forhånd har anmodet om det.

Hvis en forbruger tidligere har opgivet sin e-mailadresse, enten i forbindelse med et køb eller deltagelse i en konkurrence, har du som erhvervsdrivende lov til at rette henvendelse til denne person angående salg af lignende produkter. Du skal i den forbindelse dog være opmærksom på, at du skal nævne, hvad lignende produkter dækker over. Forbrugeren skal samtidig have mulighed for nemt og gratis at kunne afmelde sig disse “ekstra” henvendelser.

Der gælder tilsvarende regler for uanmodet henvendelse, som du kan læse mere om i vores artikel om forbrugeraftaleloven her.

Markedsføring til børn og unge

Ved markedsføring mod børn og unge under 18 år, gælder der strengere regler for, hvad du må. Dette skyldes børn og unges manglende kritiske sans, erfaring og godtroenhed. De strengere regler betyder, at det ikke er lovligt gennem en reklame, hverken direkte eller indirekte, at opfordre til vold, hensynsløs adfærd, indtagelse af alkohol eller andre rusmidler.

Du må som erhvervsdrivende heller ikke spille på følelser som frygt og overtro, når du promoverer dine produkter. Denne regel henvender sig specielt til dig, der anvender de sociale medier til markedsføring, da dette er en stor platform for børn og unge.

Markedsføringslovens § 19

Hvis du skal markedsføre boligkreditaftaler, skal dette ske på en rimelig, entydig og ikke vildledende måde. Markedsføringen må ikke anvende en ordlyd, som kan skabe forkerte forventninger hos låntageren om boligkredittens tilgængelighed eller omkostningerne forbundet hermed.

Bestemmelsen fastsætter regler for, hvilke standardoplysninger, der skal gives ved markedsføring af boligkreditaftaler. Her er der tale om angivelse af:

  • boligkreditgiver eller boligkreditformidlers identitet
  • pant eller anden sikkerhed, der ligger til grund for boligkreditaftalen
  • debitorrenten
  • det samlede kreditbeløb
  • årlige omkostninger i procent
  • boligkreditaftalens løbetid
  • ydelsernes størrelse
  • samlet beløb og antal ydelser forbrugeren skal betale
  • advarsel om udsving i valutakursen.

Overtrædelse af markedsføringsloven

Overtrædelse af markedsføringsloven kan medføre påtale, bødestraf og i værste tilfælde fængsel. Derudover kan du som erhvervsdrivende også skulle betale erstatning og vederlag, hvis der bliver lagt sag an mod din virksomhed. Det er forbrugerombudsmanden, der bedømmer, hvorvidt din markedsføring er i overensstemmelse med loven eller overtræder den.