Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

14. december 2022

Momsindberetning

Momsindberetning er en virksomheds indberetning af moms for en given periode. Men er du forpligtet til at lave momsindberetning? Og hvordan laver du momsindberetning? Få svarene i denne artikel, der også afklarer, hvor ofte du skal indberette moms.

Hvad er momsindberetning?

Momsindberetning er en virksomheds indberetning af moms for en given periode. Alle virksomheder har som udgangspunkt pligt til at indberette moms til SKAT. Udvalgte virksomheder og institutioner er dog undtaget, herunder uddannelsesinstitutioner, banker, læger, m.v.

Hvis du har en momspligtig virksomhed, og du ikke indberetter moms til tiden, skal du betale en bøde til SKAT. Det skyldes, at SKAT er nødt til selv at beregne et skøn af, hvad virksomheden skal betale i moms. Det er derfor en god idé, at du selv får beregnet og indberettet momsen. 

Hvordan laver jeg momsindberetning?

Momsindberetning foregår ved, at du indberetter en udregning af, hvad din virksomhed samlet set skal betale i moms til SKAT. Dette udregnes ved, at du indledningsvis registrerer virksomhedens købsmoms og salgsmoms for perioden. Købsmomsen kaldes også virksomhedens indgående moms, og er det beløb, som virksomheden skal betale i moms ved køb af varer. Salgsmomsen kaldes også virksomhedens udgående moms, og er det beløb, som virksomheden skal opkræve i moms i forbindelse med salget af sine varer.

Når du har registreret disse beløb, skal købsmomsen fratrækkes salgsmomsen, hvilket giver virksomhedens samlede momspligtige beløb.

Momsindberetningen foregår på SKAT.dk, hvor du i øverste højre hjørne skal logge på under ‘TastSelv Erhverv’. Når du er logget på, kan du i højre menu vælge en side, der hedder ‘Moms’, hvor du skal indtaste alle de nødvendige oplysninger. 

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen. 

Hvem skal indberette moms?

Som tidligere nævnt, er det som udgangspunkt alle virksomheder, der skal foretage momsindberetning. Hvis din virksomhed altså er momsregistreret,  skal den foretage  momsindberetninger. Det er kun virksomheder, der har en årlig omsætning på mere end 50.000 kr., som har pligt til at lade sig momsregistrere. Virksomheder, der har en årlig omsætning på mindre end 50.000 kr., kan dog stadigvæk vælge at indberette moms, men de har ikke pligt til det. 

Hvor ofte skal jeg indberette moms?

Hvor ofte du skal lave momsindberetning afhænger af, hvor meget din virksomhed omsætter for. Hvis din virksomhed er nystartet, skal du dog indberette moms kvartalsvis i minimum halvandet år, uanset omsætning. De forskellige intervaller er:

  • Omsætning mellem 0-5 millioner kr. → Momsindberetning påkrævet hvert halve år.
  • Omsætning mellem 5-50 millioner kr. → Momsindberetning påkrævet hvert kvartal.
  • Omsætning på 50 millioner kr. eller mere → Momsindberetning påkrævet hver måned.

Nem oprettelse af virksomhed med Legal Desk

Du kan nemt, hurtigt og billigt stifte din egen virksomhed med Legal Desk. Vi tilbyder hjælp til stiftelse af enkeltmandsvirksomheder, anpartsselskaber og aktieselskaber, så du kan vælge den virksomhedsform, der passer bedst til dine behov.

Læs mere om, hvordan du opretter virksomhed med Legal Desk her.