Når overdragelsesaftalen er underskrevet, skal virksomhedsoverdragelsen efterfølgende gennemføres som beskrevet i overdragelsesaftalen. Her får du vejledning til, hvordan en virksomhedsoverdragelse gennemføres i praksis. Husk du nemt kan lave overdragelsesaftalen med Legal Desk.
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 8.000,-
Ift. traditionel advokat
15 - 20 min.
I reelt tidsforbrug
Virksomhedsoverdragelse
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Udfyld, modtag og underskriv digitalt
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Legal Desk benyttes af over 275.000 virksomheder, selvstændige, private og samarbejdspartnere!
Kun 2.499,-
Ekskl. moms
Spar kr. 8.000,-
Ift. traditionel advokat
15 - 20 min.
I reelt tidsforbrug
Virksomhedsoverdragelse
Få styr på papirarbejdet på 15 minutter
Udfyld, modtag og underskriv digitalt
Alle dokumenter samlet ét sted
Inkl. registrering
Digital alt-i-en løsning
Benyttet af mere end 60.000 selvstændige
Først skal det sikres, at sælger og køber har skrevet under på overdragelsesaftalen. Hvis der er ledelsesmedlemmer eller revisorer, der skal fratræde selskabet i forbindelse med overdragelsen, skal det sikres, at fratrædelseserklæringer fra disse er underskrevet.
Købesummen for virksomheden skal overføres til en konto anvist af sælger. Købesummen skal være på sælgers konto på dagen, hvor overdragelsen gennemføres. Hvis det ikke er muligt at overføre købesummen på én gang, f.eks. på grund af bankens begrænsning i overførsler, må købesummen overføres ad flere gange før overdragelsens gennemførelse. Køber skal fremlægge dokumentation for overførslen, hvilket typisk vil være udskrift for pengeoverførslen fra netbank eller lignende.
Ejerandelene for selskabet skal overdrages fra sælger til køber på datoen for overdragelsens gennemførelse. Dette gøres ved at tage selskabets ejerbog og notere køber som ejer af selskabets ejerandele, og under Bemærkning/kommentar derudover skrive følgende: “Erhvervet ved overdragelse af [dato for gennemførelse]”.
Herudover skal køber også registreres som ejer i Det Offentlige Ejerregister fra og med datoen for overdragelsens gennemførelse. Du kan læse mere om, hvordan du registrerer dig i Det Offentlige Ejerregister her.
Hvis det er hele selskabet, der skal overdrages, skal det fulde undersøgelsesmateriale overdrages til køber. Derudover vil man normalt også overdrage andre dokumenter eller oplysninger, der er nødvendige for den fremtidige drift, såsom adgangskoder til offentlige systemer og lignende.
Hvis det er hele selskabet, der overdrages, vil det ofte betyde, at der skal vælges en ny ledelse i selskabet i forbindelse med gennemførelsen af overdragelsen. Den tidligere ledelse fratræder på datoen for overdragelsens gennemførelse, hvorfor det er vigtigt, at den nye ledelse bliver valgt samme dag. Du kan her læse mere om, hvordan du skifter direktion eller skifter bestyrelse i et selskab.
Det kan også være, at der enten skal vælges en revisor ind i selskabet eller en eksisterende revisor skal skiftes ud. Du kan læse mere om, hvordan du vælger eller skifter revisor her.
Det kan være, at der i forbindelse med overdragelsens gennemførelse skal foretages andre ændringer i selskabet såsom at skifte selskabsnavn, ændre den registrerede adresse for selskabet eller fjerne eller etablere en bestyrelse.
En overdragelsesaftale er en uundværlig del af enhver virksomhedsoverdragelse. Med Legal Desk kan du nemt lave overdragelsesaftalen selv og spare 8.000 kr. på advokaten. Udfyld blot vores formular, betal og underskriv med MitID. Så klarer vi registreringen hos Erhvervsstyrelsen.
Du kan oprette en ovedragelsesaftale med det samme ved at klikke på ‘Lav overdragelsesaftale nu’ nedenfor.
OBS. Du skal ikke foretage dig noget for at få virksomhedstjekket. Det sker automatisk, når du køber et erhvervsprodukt hos Legal Desk.
Første skridt er, at både køber og sælger underskriver overdragelsesaftalen. Hvis ledelsesmedlemmer eller revisorer skal fratræde i forbindelse med overdragelsen, skal deres fratrædelseserklæringer også underskrives.
Købesummen overføres til den konto, som sælger har anvist. Køber skal kunne dokumentere overførslen over for sælger.
Ejerandelene overdrages ved at opdatere selskabets ejerbog med købers oplysninger. Køber skal også registreres som ejer i Det Offentlige Ejerregister hos Erhvervsstyrelsen.
Udover ejerandelene skal køber modtage det fulde undersøgelsesmateriale samt øvrige nødvendige dokumenter og informationer, der er vigtige for virksomhedens fortsatte drift - eksempelvis adgangskoder til offentlige systemer.
Ja, ved overdragelse af hele selskabet skal der typisk vælges en ny ledelse, da den tidligere ledelse fratræder i forbindelse med salget.
Ja, det er muligt - og nogle gange nødvendigt - at vælge en ny revisor eller udskifte en eksisterende revisor som led i overdragelsen.
Det kan være relevant at ændre selskabets navn, opdatere den registrerede adresse, ændre sammensætningen af bestyrelsen eller eventuelt fjerne eller etablere en bestyrelse.
En overdragelsesaftale er en juridisk bindende kontrakt mellem sælger og køber, som fastlægger vilkårene og betingelserne for virksomhedsoverdragelsen.
Med Legal Desk kan du nemt og hurtigt oprette en overdragelsesaftale online. Du skal blot udfylde vores formular - herefter genereres dokumentet automatisk baseret på dine svar.
Det eneste du skal gøre er at udfylde vores formular og på baggrund af dine svar, udarbejdes dokumentet automatisk.
Når du har betalt, modtager du straks din overdragelsesaftale, der er klar til underskrift med MitID. Vi sørger efterfølgende for registrering hos Erhvervsstyrelsen.
Start din overdragelsesaftale her.