Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

17. august 2020

Vejledning til notar

Det er en god tommelfingerregel, at ensidige erklæringer (såsom testamenter og fuldmagter) underskrives foran en notar for at undgå tvivl omkring underskriftens gyldighed. I denne artikel får du svar på, hvor du finder en notar, og hvordan du i praksis gør brug af en notar.

Hvorfor skal jeg bruge en notar?

Kort fortalt er en notar en person ansat ved domstolene, der kan bekræfte gyldigheden af en underskrift. Formålet med at bruge en notar, er dels at udelukke mistanke om falsk underskrift og dels at bekræfte, at personen, der underskriver, var ved “sine fulde fem” på tidspunktet for underskrift. Det er en god idé at bruge en notar, når du underskriver fuldmagter, mens det er et krav, når du underskriver notartestamenter (som er den type testamente, vi anbefaler og tilbyder). Det skyldes, at den slags dokumenter er ensidige erklæringer, hvor en person giver rettigheder til en anden uden at modtage noget til gengæld.

Hvor finder jeg en notar?

Hvis du har brug for en notar, skal du henvende dig i byretten. Det kan være en hvilken som helst byret - eksempelvis den byret, der ligger tættest på dig – og behøver altså ikke være byretten i den retskreds, du bor i. 

Du kan finde den byret, der ligger tættest på dig på Domstolsstyrelsens hjemmeside. I nogle byretter skal du bestille tid, mens du andre steder kan møde op indenfor et bestemt tidsrum. Når du klikker dig ind på den byret, du ønsker at benytte, kan du læse mere om notarforretninger i den valgte byret. Her står der, om du skal bestille tid, inden du møder op, og hvordan du gør dette. 

Hvis du er fysisk svagelig, kan du få notaren til at komme hen til dig. Dette er også muligt, hvis du ligger på hospitalet, men det skal aftales nærmere med notaren i den retskreds, hvor hospitalet er beliggende. Vær opmærksom på, at du skal betale notarens transport.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

video

Hvad skal jeg have med? 

  1. Det originale dokument, der skal underskrives. Det må ikke være underskrevet hjemmefra. 

  2. Drejer det sig om underskrivelse af testamente, skal du medbringe to kopier af testamentet. Kopierne skal være udskrevet på almindeligt A4 papir.

  3. Hvis du skal underskrive testamente eller børnetestamente, skal du også medbringe en såkaldt genpart, som du kan finde her.

  4. Legitimation i form af pas, kørekort eller anden offentlig billedlegitimation. Hvis du ikke har den nævnte legitimation, kan du spørge byretten, hvad der ellers kan bruges som legitimation.

  5. Penge til retsafgiften, som er 300 kr. pr. dokument. Kontanter vil være at foretrække, da det ikke er alle byretter, der modtager Dankort. 

Hvordan foregår det?

Skal du underskrive dokumentet, kommer du ind på notarens kontor. Hvis du har andre med, må de normalt vente udenfor kontoret.

Notaren hverken kan eller skal godkende dokumentets indhold. Du viser blot notaren din legitimation, daterer dokumentet, skriver under og betaler retsafgiften. Notaren påtegner derefter dokumentet. Nogle gange sker det med det samme, og du kan få dokumentet med dig med det samme. Andre gange tager det længere tid, og i de tilfælde vil notaren sende dokumentet til dig med posten.

Lav dit testamente online med Legal Desk

Du kan selv lave dit testamente online med Legal Desk og tage det med til en notar – det er nemt, hurtigt og koster kun en brøkdel af, hvad en advokat tager for samme ydelse. Det gælder, uanset hvilken form for testamente, der er tale om (du kan læse mere om de forskellige former for testamente her).

Det eneste, du skal gøre, er at udfylde vores formular, der stiller de samme spørgsmål, som en advokat ville. Når du har besvaret alle spørgsmålene og betalt for dit testamente, vil du modtage det straks. Bare husk på, at det skal underskrives foran en notar.

Du kan oprette dit testamente med Legal Desk her.

Legaldesk Testamente Process 500 Px

Business
Borsen
Ekstra Bladet
Politiken
Leder

Dokumenter privat

Dokumenter erhverv