Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

Vejledning til tinglysning af ægtepagt

En ægtepagt skal altid tinglyses i det offentlige tinglysningssystem for at blive gyldig. Her vejleder vi dig, så du selv kan tinglyse din ægtepagt på tinglysning.dk - nemt og hurtigt. Hvis du ikke har oprettet en ægtepagt endnu, kan du nemt og hurtigt gøre det gennem Legal Desk.

Hos LegalDesk

Pris: 699 kr.

Hos Legal Desk

Tidsforbrug

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Traditionel advokat

Spar 4.000 kr.

Ift. traditionel advokat

Hos LegalDesk

699 kr.

Lav ægtepagt
Hos LegalDesk

Pris: 699 kr.

Hos Legal Desk

Tidsforbrug

10 - 15 min.

I reelt tidsforbrug

Traditionel advokat

Spar 4.000 kr.

Ift. traditionel advokat

Sådan tinglyser du din ægtepagt

Du kan både benytte dig af vores videoguide eller den skrevne vejledning under videoen.

Bemærk dog at www.tinglysning.dk er blevet opdateret for nyligt, så vores videoguide stemmer ikke fuldstændig overens med, hvordan processen ser ud i dag. Den skrevne vejledning under videoen er tilgengæld opdateret, så billeder og tekst viser den opdaterede version af www.tinglysning.dk.

video

Hvis enten din ægtefælle eller dig ikke har CPR-nummer og NemID, eksempelvis hvis en af jer er udlænding, skal I bruge en tinglysningsfuldmagt for at få jeres ægtepagt tinglyst - og dermed gjort gyldig. Det kan I få hjælp til i vores vejledning til tinglysning med tinglysningsfuldmagt. Ønsker I ikke selv at stå for tinglysningen, kan Legal Desk klare det for jer med vores tinglysningsservice. Hvis I begge har CPR-nummer og NemID, kan I fortsætte med vejledningen nedenfor.

Hvis I slet ikke har oprettet en ægtepagt endnu, kan I gøre det med Legal Desk, nemt og hurtigt. Her kan I også tilvælge vores tinglysningservice, så I slipper for nedenstående proces (se guiden til tinglysning under pristabellen herunder).

Lav jeres ægtepagt om fuldstændigt særeje her

 


 

1. Opret jeres ægtepagt

Først skal I lave jeres ægtepagt med Legal Desk. Hvis I ikke allerede har gjort dette, kan du her læse mere om ægtepagt med kombinationssæreje eller ægtepagt med fuldstændigt særeje.

 

2. Start tinglysning

Når I har lavet jeres ægtepagt, skal du:

  1. gå ind på www.tinglysning.dk 

  2. klikke på “Tinglysning mv.”.

Tryk på Tinglysning m.v.

 

3. Log ind med “NemID”

Login med NemID

 

4. Når du er logget på, skal du vælge "Ny anmeldelse"

Login med NemID

  

5. Anmelder – indtast info

Først skal du angive anmelderen, det vil sige den person, som indberetter ægtepagten til tinglysning: 

  1. Indtast din e-mail. Det er en god idé at oplyse telefonnummer, men det er ikke påkrævet. 

  2. Indtast sagsnummer. Vi anbefaler, at du skriver anmelders navn som sagsnummer. 

  3. Klik derefter på “Næste".

Indtast info

 

6. Klik på “Personer/virksomheder”

Indtast info

 

7. Personer / virksomheder – tilføj den ene ægtefælle

  1. Indtast CPR-nr. og det fulde navn på den ene ægtefælle

  2. Klik på “Søg”.

Indtast info

 

8. Personer / virksomheder – tilføj den anden ægtefælle

  1. Indtast CPR-nr. og det fulde navn på den anden ægtefælle

  2. Klik på “Søg”.

Indtast info

 

9. Personer / virksomheder – tilføj den anden ægtefælle

  1. Kontrollér, at begge ægtefæller står under “Valgte personer/virksomheder"

  2. Klik på ”Næste”.

Indtast info

 

10. Vælg dokumenttype

  1. Under “Kategori” vælg “Andet”

  2. Under “Dokumenttype” vælg “Tinglysning Ægtepagt”.

Indtast info

 

11. Tinglysning Ægtepagt – formueforhold

  1. Her skal du vælge typen af ægtepagt, du ønsker at tinglyse. Hvis du skal tinglyse “Ægtepagt med pensionsordning, kan du vælge “Kombinationssæreje”, hvis “Ægtepagt med pensionsordning” ikke er en mulighed.

  2. Herefter skal du klikke på “Hent / opret frase”.

Indtast info

 

12. Tinglysning af ægtepagt – Fritekst / Fraser

Her skal du indsætte teksten fra jeres ægtepagt. Du kan nemt kopiere teksten fra den kopierbare version af din ægtepagt, der er linket til i det følgebrev, du modtager med din ægtepagt. I skal kun kopiere til “Underskrifter”, da ægtepagten underskrives med NemID.

  1. Tekst: Indsæt teksten fra ægtepagten. NB! Da teksten bliver offentlig tilgængelig, er det vigtigt, at I husker at erstatte de sidste fire cifre i jeres CPR-numre med “XXXX”.

  2. Klik på "Næste"

Indtast info

 

13. Tinglysning af ægtepagt – Erklæringer

Klik på “Næste”

Indtast info

 

14. Tinglysning af ægtepagt –  Tinglysningsafgift

Tinglysning af ægtepagt er forbundet med en afgift til det offentlige. Systemet beregner selv tinglysningsafgiften. Den korrekte tinglysningsafgift for ægtepagter er 1.750 kr.

Klik på "Næste".

Indtast info

 

15. Tinglysning af ægtepagt – Andre roller

  1. Kontrollér, at begge ægtepagtens parter er markeret som disponenter”

  2. Klik derefter på "Til underskrift".

Indtast info 

16. Anmeldelse er sendt til underskriftsmappen

Anmeldelsen skal underskrives digitalt af begge ægtefæller. Du skal derfor klikke på “Gå til underskriv dokument”.

Indtast info

 

17. Underskriftsmappen – Den ene ægtefælle underskriver

Din ægtepagt ligger nu i “Underskriftsmappen”, hvor den ægtefælle som er logget ind skal klikke på “Underskriv” og finde sit NemID frem.

Indtast info

 

18. Underskriv med NemID

Den ene ægtefælle underskriver med NemID, hvorefter I vil få en bekræftelse på underskriften.

Indtast info

 

19. Den anden ægtefælle underskriver

  1. Anmelderen logger ud af tinglysningssystemet

  2. Den anden ægtefælle logger på med sit eget NemID eller digitale signatur og underskriver ægtepagten digitalt:

Indtast info

 

20. Klik på “Dokumenter, der kan underskrives”

Indtast info

 

21. Den anden ægtefælle underskriver med NemID

  1. Klik på ikonet under “Underskriv”

  2. Underskriv med NemID

  3. I får en bekræftelse på, at underskriften er godkendt.

Indtast info

 

22. Ægtepagten anmeldes

Når begge ægtefæller har underskrevet, skal ægtepagten anmeldes til tinglysning.

  1. Den anden ægtefælle logger ud af tinglysningssystemet

  2. Anmelderen logger på igen med NemID

  3. Klik på “Dokumenter, der kan anmeldes”

  4. Klik på ikonet under “Anmeld”.

Indtast info

Indtast info

 

23. Ægtepagten godkendes

  1. Kontrollér, at indholdet i ægtepagten ser rigtigt ud

  2. Hvis begge ægtefæller har skrevet under, klik da på "Anmeld" i bunden af siden.

Indtast info

 

24. Underskriv som anmelder

Nu skal anmelderen bekræfte anmeldelsen ved at underskrive med NemID.

Indtast info

25. Betal tinglysningsafgiften

Du skal nu betale tinglysningsafgiften. Beløbet bliver kun trukket såfremt tinglysningen bliver godkendt.

  1. Kontrollér, at anmelderens e-mail er korrekt

  2. Tryk herefter på “Betal”.

Indtast info

 

26. Bekræftelse af godkendt kreditkort

  1. Du modtager bekræftelse på, at kortet er godkendt.

  2. Tryk på “Send anmeldelsen til tinglysning”

  3. Du modtager en bekræftelse på, at tinglysningen er afsendt”.

Indtast info

 

28. Anmeldelsen af ægtepagten til tinglysning er afsluttet.

Det tager typisk to-tre uger før tinglysningen er færdigbehandlet af Tinglysningsretten. Når tinglysningen er afsluttet, modtager anmelderen en e-mail fra Tinglysningsretten, der bekræfter dette. Hvis du har nogen spørgsmål til denne vejledning eller andre problemstillinger, er du meget velkommen til at ringe på +45 9387 7889, skrive til os på info@legaldesk.dk eller benytte chatten, som du finder i nederste højre hjørne af skærmen.

Opret din ægtepagt med Legal Desk

Du kan oprette en ægtepagt med Legal Desk ved at udfylde vores online formular, der tager dig i hånden hele vejen igennem processen. Når du har udfyldt og betalt, vil du modtage ægtepagten med det samme, klar til tinglysning. Mange vælger dog også at benytte sig at vores tinglysningsservice, hvor vi tager hånd om tinglysningen for dig – så er du sikker på, at ægtepagten tinglyses korrekt. Tryk 'Lav ægtepagt' for at gå i gang med din ægtepagt.

Samlet pris for ægtepagt med tinglysningsservice:


Vil du vide mere, ring på
+45 9387 7889 eller fang os på
kontakt@legaldesk.dk

Business
Borsen
Ekstra Bladet
Politiken
Leder

Dokumenter privat

Dokumenter erhverv