Vejledning til tinglysning af ægtepagt
En ægtepagt skal altid tinglyses i det offentlige tinglysningssystem for at blive gyldig. Her vejleder vi dig, så du selv kan tinglyse din ægtepagt på tinglysning.dk - nemt og hurtigt.
Du kan både benytte dig af vores videoguide eller den skrevne vejledning under videoen.
Hvis enten din ægtefælle eller dig ikke har CPR-nummer og NemID, eksempelvis hvis en af jer er udlænding, skal I bruge en tinglysningsfuldmagt for at få jeres ægtepagt tinglyst - og dermed gjort gyldig. Det kan I få hjælp til i vores vejledning til tinglysning med tinglysningsfuldmagt. Ønsker I ikke selv at stå for tinglysningen, kan Legal Desk klare det for jer med vores tinglysningsservice. Hvis I begge har CPR-nummer og NemID, kan I fortsætte med vejledningen nedenfor.
1. Opret jeres ægtepagt
Først skal I lave jeres ægtepagt med Legal Desk. Hvis I ikke allerede har gjort dette, kan du her læse mere om ægtepagt med kombinationssæreje eller ægtepagt med fuldstændigt særeje.
2. Start tinglysning
Når I har lavet jeres ægtepagt, skal du som det første gå ind på www.tinglysning.dk, og vælge “Tinglysning mv.”.
Du vil herefter blive bedt om at logge på med dit NemID:
Når du er logget på, skal du vælge “Ny anmeldelse”:
3. Vælg tinglysning af ægtepagt
Klik på menuen “Dokumenttype” under “Personbogen”. Vælg "Tinglysning Ægtepagt" og klik derefter på knappen "OK":
4. Anmelders oplysninger
Du er nu i gang med tinglysningen af jeres ægtepagt. Først skal du angive anmelderen, det vil sige den, der indberetter ægtepagten til tinglysning. Her skal du indtaste din e-mail. Det er en god idé at oplyse telefonnummer, men det er ikke påkrævet. Klik derefter på knappen “Næste".
6. Ægtepagtens parter
Her skal ægtepagtens parter identificeres. Oplys navn og CPR-nummer for hver af ægtefællerne og klik dernæst på "Søg".
Jeres navne vil herefter komme frem i boksen “Person(er)”. Kontrollér venligst, at navnene er korrekte og klik derefter på "Næste".
7. Indsæt ægtepagten
Her skal du indsætte indholdet af jeres ægtepagt. Start med at klikke på "Tilføj" for at indsætte jeres ægtepagt i tekstfeltet.
Herefter indsætter du overskrift og tekst fra din Legal Desk ægtepagt. Du kan nemt kopiere teksten fra den kopierbare version af din ægtepagt, der er linket til i det følgebrev, du modtager med din ægtepagt. Det gør ikke noget at underskrifterne ikke kommer med, da I “underskriver” med jeres NemID.
NB! Da teksten bliver offentlig tilgængelig, er det vigtigt, at I husker at erstatte de sidste fire cifre i jeres CPR-numre med “XXXX”.
Når teksten er indsat, klikkes der først på "Gem" og dernæst på “Tilbage”, hvorefter teksten vil fremgå.
Kontrollér, at den indsatte tekst er korrekt og indsæt "Dato for afgørelse". Datoen skal være den dato, hvor I underskrev den fysiske ægtepagt. Klik herefter på "Næste".
8. Øvrige oplysninger og erklæringer
Der skal ikke indtastes noget under “Øvrige oplysninger” og du kan derfor bare trykke “Næste”.
På samme måde skal der heller ikke indtastes noget under “Erklæringer”, hvor der derfor igen bare skal trykkes “Næste”.
9. Beregnet tinglysningsafgift
Tinglysning af ægtepagt er forbundet med en afgift til det offentlige. Systemet beregner selv tinglysningsafgiften. Den korrekte tinglysningsafgift for ægtepagter er 1.660 kr. Når beløbet fremkommer, skal du blot klikke på "Næste".
10. Andre roller
Kontrollér, at begge ægtepagtens parter er markeret som disponenter og klik derefter på "Næste".
11. Underskriftsmetode
For at kunne underskrive jeres ægtepagt digitalt, skal du markere feltet under "Underskriftsmappe" ud for hver ægtefælle og derefter klikke på "Til underskrift".
12. Ægtepagten skal underskrives
Før anmeldelsen kan blive tinglyst, skal den underskrives digitalt af begge ægtefæller. Du skal derfor klikke på “Gå til Underskriv dokument”.
13. Den ene ægtefælle underskriver
Din ægtepagt ligger nu i “Underskriftsmappen”, hvor du skal klikke på “Underskriv”.
For at underskrive dokumentet skal du bruge dit NemID.
Herefter vil du modtage bekræftelse på, at den ene ægtefælle har underskrevet dokumentet:
14. Den anden ægtefælle underskriver
Du skal være opmærksom på, at I begge skal underskrive ægtepagten. Det betyder i praksis, at anmelderen skal logge ud af tinglysningssystemet. Herefter skal den anden ægtefælle logge på med sit eget NemID eller digitale signatur og underskrive ægtepagten digitalt.
Ligesom ved den første ægtefælle, finder den anden ægtefælle ægtepagten i sin “Underskriftsmappe” og trykker på “Underskriv”.
Herefter vil den anden ægtefælle ligeledes blive bedt om at bekræfte underskriften med sit NemID.
Ægtefællen vil herefter modtage bekræftelse på, at underskriften er gennemført.
15. Anmeld ægtepagten
Nu da begge ægtefæller har underskrevet ægtepagten digitalt, kan ægtepagten blive anmeldt til tinglysning. Nu skal anmelderen logge på igen, og sende den nu underskrevne ægtepagt til tinglysning.
Det gøres ved at gå til “Underskriftsmappen”.
Vælg fanen “Dokumenter, der kan anmeldes” og tryk på “Anmeld”.
Du skal nu kontrollere, at indholdet i ægtepagten ser rigtigt ud, og at begge ægtefæller har underskrevet, hvilket vil fremgå i bunden af skærmbilledet. Hvis begge ægtefæller har skrevet under, klikkes der herefter på knappen "Anmeld".
Derefter skal anmelderen underskrive med sit NemID.
16. Betal tinglysningsafgiften
Når dette er gjort, skal tinglysningsafgiften betales. Du skal kontrollere, at anmelderens e-mail er korrekt og derefter trykke på knappen “Betal”.
Du kan nu vælge, hvilken type betalingskort du vil anvende og gennemføre betalingen. Bemærk at tinglysningsafgiften kun trækkes, hvis tinglysningen går igennem. Du vil altså kun betale, hvis tinglysningen bliver godkendt.
Du modtager derefter bekræftelse på, at kortet er godkendt og du kan trykke på “Send anmeldelsen til tinglysning”.
Herefter modtager du bekræftelse på, at tinglysningen er afsendt.
17. Anmeldelse af ægtepagten til tinglysning er afsluttet
Det tager typisk 2 - 3 uger før tinglysningen er færdigbehandlet af Tinglysningsretten. Når tinglysningen er afsluttet, modtager anmelderen en e-mail fra Tinglysningsretten, der bekræfter dette.
Hvis du har nogen spørgsmål til denne vejledning eller andre problemstillinger, er du meget velkommen til at ringe på +45 9387 7889, skrive til os på info@legaldesk.dk eller benytte chatten, som du finder i nederste højre hjørne af skærmen.
