Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

16. december 2022

Salgsopstilling

I forbindelse med salg af en ejendom udarbejdes der i de fleste tilfælde en salgsopstilling. Salgsopstillingen er en præsentation af ejendommen med information og data omkring vigtige forhold. Læs mere her om de specifikke forhold, der vedrører en salgsopstilling.

Hvad er en salgsopstilling?

En salgsopstilling er noget af det første, en potentiel køber får adgang til i en bolighandel, og det er derfor også et vigtigt dokument, da det præsenterer ejendommen. Derudover vedlægges salgsopstillingen også i den endelige købsaftale. Salgsopstillingen for en given ejendom kan både findes på nettet, eller du kan få den fra ejendomsmægleren, der formidler salget af ejendommen.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

Skal der udarbejdes en salgsopstilling?

Hvis du sælger en ejendom gennem en ejendomsmægler, er det et krav, at der bliver udarbejdet en salgsopstilling. Hvis du derimod sælger din bolig privat (selvsalg), hvor der ikke er involveret professionelle parter, er det ikke et krav, at du udarbejder en salgsopstilling.

Hvad indeholder en salgsopstilling?

I en salgsopstilling finder du en detaljeret beskrivelse af ejendommen og en lang række nyttige informationer. Derudover indeholder salgsopstillingen en oversigt over ejendommens økonomiske forhold samt billeder og plantegning.

Før 1. januar 2015 var der et krav om, at en salgsopstilling skulle indeholde en beregning af brutto- og nettoudgifter ved et finansieringsforslag. Dette er ikke længere et lovkrav, og derfor er det ikke alle salgsopstillinger, der indeholder dette. Derudover varierer indholdet i en salgsopstilling alt efter, hvilken mægler der har udarbejdet den, og hvilken ejendom, der er tale om. Men typisk vil en salgsopstilling indeholde følgende:

  • Den kontante handelspris

  • Matrikelnummer og adresse

  • Købers kontantbehov i forbindelse med købet.

  • Finansieringsforslag (beregnet ud fra et 30 årigt obligationslån)

  • Angivelse af, hvad det koster at bo i ejendommen beregnet som bruttoudgift og nettoudgift.

  • Grundværdi

  • Ejendomsværdi

  • Ejendomsskatter

  • Renovation

  • Grundejerforening

  • Antenneafgift

  • Ejendommens forsikringsforhold

  • Offentlige udgifter

  • Benyttelse af ejendommen (erhverv, privat, helårsbeboelse eller fritidsbrug)

  • Servitutter, der er pålagt ejendommen

  • Gæld eller andre byrder, der omfatter ejendommen.

  • Energimæssig stand og energimærke

  • Anvendelsesudgifter (el, vand, varme og gas)

  • Oplysninger om forurening.