Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

17. januar 2023

Usaglig opsigelse

Er du blevet opsagt, men er ikke enig i begrundelsen for opsigelsen? Så kan du være berettiget til godtgørelse fra din arbejdsgiver, hvis opsigelsen er usaglig. Få svar på, hvornår en opsigelse er usaglig her og find ud af, om du kan søge om godtgørelse.

Hvad er en usaglig opsigelse?

Usaglig opsigelse betyder, at man som medarbejder opsiges uden rimelig begrundelse i egne eller virksomhedens forhold. Hvis du som ansat medarbejder er underlagt funktionærloven eller anden overenskomst, er hovedreglen, at din opsigelse skal være sagligt begrundet. Det vil sige, at opsigelsen skal begrundes på baggrund af objektive forhold og ikke personlige omstændigheder – såkaldte subjektive forhold. Der er ikke en klar definition for, hvornår en opsigelse er usaglig, da det altid kræver en konkret vurdering af den enkelte sag.

I tvivl om, hvorvidt du er funktionær? – Få svaret her

Den bedste måde at vurdere, hvorvidt en opsigelse er usaglig, er ved at kigge på den omvendte situation – altså de tilfælde, hvor en opsigelse vurderes som værende saglig. Udgangspunktet er, at en opsigelse er saglig, hvis begrundelsen relaterer sig til virksomhedens drift, eller hvis du som medarbejder selv er årsag til, at en fortsat ansættelse ikke er mulig. En opsigelse vurderes som værende saglig, hvis begrundelsen er:

  1. omstrukturering i virksomheden

  2. rationalisering (effektivisering af virksomheden)

  3. arbejdsmangel som følge af krisetid eller ordremangel

  4. lønbesparelse

  5. nedskæring i organisationen

  6. manglende arbejdsindsats fra din side

  7. manglende evne fra din side

  8. illoyalitet over for arbejdsgiveren

  9. samarbejdsvanskeligheder.

Er du blevet opsagt med én af ovenstående begrundelser, er opsigelsen som udgangspunkt saglig, og du vil dermed ikke kunne gøre indsigelse mod din arbejdsgiver. Hvis opsigelsen dog begrundes i et forhold, der retter kritik mod dig (se punkt 6-9), skal du have modtaget en advarsel, inden du modtog opsigelsen. Har du ikke modtaget en advarsel, kan opsigelsen karakteriseres som usaglig og dermed potentielt give dig mulighed for godtgørelse.

Se hvordan Legal Desk virker. Artiklen fortsætter under videoen.

Hvem har bevisbyrde?

Med bevisbyrde menes der, hvem af henholdsvis dig og din arbejdsgiver, der skal bevise, at begrundelsen for opsigelsen er faktuelt korrekt. Som udgangspunkt har du selv bevisbyrde for at bevise, at din opsigelse ikke er rimelig, men hvis begrundelsen er begrundet i virksomhedens egne forhold – såsom omstrukturering, rationalisering eller ordremangel – flyttes bevisbyrden til virksomheden. I så fald er det din arbejdsgiver, der skal bevise, at begrundelsen for opsigelsen holder skik, og at opsigelsen dermed er lovlig.

Godtgørelse for usaglig opsigelse

Er du omfattet af funktionærloven, skal din arbejdsgiver give dig godtgørelse, hvis du opsiges med en usaglig begrundelse. En usaglig begrundelse er dog i sig selv ikke nok til, at du kan få godtgørelse, da du også skal have været ansat i virksomheden i minimum 12 måneder. I nogle tilfælde er det tilstrækkeligt med 9 måneder, hvilket afhænger af en eventuel overenskomst. Opfylder du begge kriterier, kan du modtage godtgørelse fra din arbejdsgiver, som en slags “plaster på såret”.

Læs mere om, hvad funktionærloven siger om opsigelse her

Godtgørelsesbeløbet kan ligge mellem 1-6 måneders løn, alt efter hvor længe du har været ansat i virksomheden. Er du ikke omfattet af funktionærloven, kan der være andre gældende regler for, om du kan modtage godtgørelse. Disse regler kan muligvis findes i din overenskomst. Er du stadig i tvivl om dine rettigheder i forbindelse med opsigelse, kan du kontakte din fagforening, som kan hjælpe dig.