Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00 | kontakt@legaldesk.dk | Tlf. 93 87 78 89
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk
Opsigelse af medarbejder
dit dokument oprettes ...
10 - 15
Det tager 10 - 15 i reelt tidsforbrug

Regler for fyring af medarbejder

Som arbejdsgiver skal du være opmærksom på, at der gælder en række regler, når du skal fyre en medarbejder. I denne artikel forklarer vi om reglerne, og hvad du skal være særligt opmærksom på.

Hos LegalDesk

Pris:

Ekskl. moms

Traditionel advokat

Spar kr.

Ift. traditionel advokat

Tidsforbrug

min.

I reelt tidsforbrug

Indholdsfortegnelse

Hvilke regler gælder for fyring af medarbejder?

Først og fremmest er det vigtigt, at du som arbejdsgiver ved om medarbejderen, du ønsker at fyre, er ansat som funktionær eller omfattet af en overenskomst. Hvis medarbejderen er omfattet af en overenskomst, gælder der typisk nogle specifikke regler, der er særlige for den enkelte overenskomst. Derfor tager vi her udgangspunkt i funktionærlovens regler for fyring af en medarbejder.

Sådan virker Legal Desk

Der er tre overordnede regler, du skal overholde, for at opsigelsen sker på korrekt vis:

  1. Inden du fyrer en medarbejder, skal du, hvis fyringen bunder i forhold, der vedrører medarbejderens adfærd, minimum have givet medarbejderen én skriftlig advarsel, hvori medarbejderen bliver gjort opmærksom på den uacceptable adfærd. I den skriftlige advarsel gives der derfor et varsel for, hvornår medarbejderen skal have rettet op på denne adfærd.

  1. Opsigelsen skal ske skriftligt. Det er vigtigt, at du udarbejder en skriftlig opsigelse, hvor vigtige detaljer er dokumenteret såsom, hvornår medarbejderen er opsagt fra og hvordan medarbejderen skal arbejde i opsigelsesperioden - er der tale om suspension, bortvisning, fritstilling eller blot en almindelig opsigelse. Med skriftlig dokumentation kan du som arbejdsgiver undgå unødvendige misforståelser og konflikter om, hvad der er blevet sagt eller ikke blevet sagt.

  1. Der skal være en saglig begrundelse. Det vil sige, at opsigelsen skal ske med udgangspunkt i forhold, der kan retfærdiggøre opsigelsen. Der skelnes derfor mellem saglige- og usaglige begrundelser:

A. Saglige begrundelser handler om forhold vedrørende medarbejderen eller virksomheden. Det kan eksempelvis dreje sig om nedskæringer, omstrukturering på arbejdspladsen, samarbejdsvanskeligheder, manglende kompetencer eller overtrædelse af retningslinjer.

B. Usaglige begrundelser kan eksempelvis handle om graviditet eller orlov, religiøse og politiske overbevisninger, seksuelle orientering eller alder.

Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver overholder disse regler for fyring af en medarbejder, da det ellers kan koste dig dyrt, hvis opsigelsen sker på usaglig eller uretmæssigt grundlag.

Læs mere om usaglig opsigelse her

Opsigelse af medarbejder

Få dit dokument på under 15 minutter

Udfyld og modtag online

Fuldt overblik undervejs

100% tilfredshedsgaranti

Underskriv digitalt

Vi hjælper dig hele vejen

Kun 

Ekskl. moms

Spar ,- ift. traditionel advokat