Hvad er opløsning ved betalingserklæring?
En betalingserklæring er en tilkendegivelse fra samtlige af selskabets ejere om, at alt gæld er betalt, og at selskabet ønskes lukket. For at lukke dit selskab med betalingserklæring kræves det altså, at selskabet kan betale alle kreditorer i forbindelse med nedlukningen. Hvis selskabet ikke kan betale kreditorer – og således er insolvent – skal selskabet tages under konkurs i stedet.
Nedlukning med betalingserklæring kan kun foretages, hvis selskabet er et anpartsselskab (ApS) eller et aktieselskab (A/S).
Du skal være opmærksom på ansvaret
Nedlukning af selskab ved betalingserklæring er rent administrativt en langt mere enkel procedure end likvidation (beskrevet i afsnittet nedenfor). Ulempen ved betalingserklæringen er dog, at du selv skal stå for det praktiske i forbindelse med nedlukningen, og at du som ejer vil være personligt ansvarlig overfor eventuelle kreditorer, som måtte melde sig efter nedlukningen af selskabet.
Opløser du din virksomhed ved betalingserklæring, betyder det altså, at du hæfter personligt for al resterende gæld, som selskabet har efter nedlukning. Det er uanset om du kendte til gælden eller ej, eller om kravet først opstår efter selskabet er lukket.
Hvis I er flere ejere, kan en kreditor selv vælge, hvem vedkommende vil kræve betaling fra, fordi I hæfter solidarisk for gælden. I kan i jeres betalingserklæring vælge, at den interne fordeling af ansvaret skal være anderledes end jeres ejerfordeling, men det er en kreditor ikke forpligtet til at tage sig af. Den ejer, der måtte have betalt mere end den aftalte andel, kan dog efterfølgende kræve penge af de andre ejere.
Hvis du ikke har fuldt overblik over selskabets økonomiske situation, eller hvis du er usikker på, om der kan blive rejst store krav mod selskabet, bør du i stedet overveje at lade selskabet ophøre ved en frivillig likvidation.
Opløsning ved betalingserklæring - hvorfor og hvordan?
Hvis du har fuldt overblik over den efterfølgende økonomiske risikoeksponering, er det mest hensigtsmæssigt at lade et selskab opløse ved betalingserklæring. Nedenfor kan du se processen for opløsning ved betalingserklæring.
1: Enighed blandt ejere
Første skridt er, at samtlige ejere i selskabet bliver enige om, at selskabet skal lukkes ned, og at dette skal ske ved betalingserklæring.
2: Betaling til kreditorer
Herefter skal alle kreditorer betales. Der må ikke være nogen uafklarede krav fra kreditorer (for eksempel tvister eller uoverensstemmelser med leverandører, kunder eller lignende).
3: Indhentelse af skatteerklæring
Når alle kreditorer er betalt, skal der indhentes en såkaldt skatteerklæring eller skattekvittance, der er en erklæring fra SKAT, der bekræfter, at alle skatter og afgifter er betalt. Erklæringen må højst være 4 uger gammel, når den indsendes til Erhvervsstyrelsen. Du kan læse mere om, hvordan du får en skatteerklæring i praksis i vores artikel om skatteerklæringer her.
4: Modtagelse af betalingserklæring
Når SKAT har vurderet, at der kan udstedes en skattekvittance/skatteerklæring, vil SKAT også sende en betalingserklæring.
5: Registrering af betalingserklæring
Afslutningsvis skal alle selskabets ejere underskrive betalingserklæringen, der herefter skal registreres i Erhvervsstyrelsen via deres IT-system sammen med erklæringen fra SKAT. Læs mere i vores vejledning til registrering af betalingserklæring.
Vær opmærksom på, at registreringen skal ske senest to uger efter at betalingserklæringen er underskrevet af ejerne.
Hvilke andre muligheder for opløsning har jeg?
Hvis du vil opløse dit selskab, men ikke ønsker den personlige hæftelse, der følger med en opløsning med betalingserklæring, findes der andre muligheder. Du kan vælge at lave det, der bliver kaldt en (solvent) likvidation. Det er en mere kompliceret og dyrere proces, men her opløses selskabet uden, at ejerne hæfter personligt efterfølgende. Læs mere om likvidation her.
Hvis selskabet ikke er solvent – hvilket vil sige, at man ikke kan betale sine regninger – kan det betyde, at selskabet skal erklæres konkurs. Det betyder, at Skifteretten overtage opløsningen af selskabet og fordeler de værdier, der måtte være til selskabets kreditorer. Læs mere om konkurs her.
Nedlukning af virksomhed med Legal Desk
Har du et kapitalselskab såsom et ApS, A/S eller IVS, som du ønsker at lukke, kan du med fordel få Legal Desk til at stå for den besværlige del af processen. Dette inkluderer afmeldelse af pligter, indberetning til SKAT, indhentelse af skattekvittance samt registrering af nedlukning hos Erhvervsstyrelsen. Du udfylder blot vores formular, betaler, og så håndterer vi resten.
Når vi indhenter skattekvittance fra SKAT på dine vegne, skal du være opmærksom på, at det tager SKAT 4-5 måneder at udarbejde skattekvittancen. Betalingserklæringen udstedes samtidig med skattekvittancen, og du vil få den tilsendt så snart, vi har modtaget den. Derefter lukker vi din virksomhed ned og registrerer nedlukningen ved Erhvervsstyrelsen, hvorefter processen er afsluttet.
Vil du spare tid, penge og undgå besvær, så luk din virksomhed med Legal Desk. Klik blot ‘Luk virksomhed nu’ for at gå i gang.