Support har åbent man. - tors. kl. 09.00 - 16.30. Fredag kl. 09.00 - 16.00
Alternate Text

Din version af [[BrowserName]] er forældet, og nogle funktioner på siden virker muligvis ikke korrekt. Vi anbefaler, at du bruger den seneste version af Google Chrome

Ignorér / luk

24. januar 2023

SE-nummer

Et SE-nummer er et ottecifret nummer, der fungerer som et undernummer til et CVR-nummer. Et SE-nummer anvendes til at identificere virksomhedens forskellige administrative enheder, hvis den eksempelvis består af flere butikker og/eller kontorer. Læs mere om SE-numre og fordelene ved dem her.

Hvad er et SE-nummer?

Et SE-nummer anvendes til at identificere en virksomheds administrative enheder, hvis virksomheden kan opdeles i flere selvstændige forretninger. Alle virksomheder er i dag udstyret med et CVR-nummer, der identificerer din virksomhed, men indtil 1999 var det SE-nummeret, der blev anvendt til at identificere virksomheder. Selvom SE-nummeret er erstattet af CVR-nummeret, anvendes SE-nummeret altså stadig – bare på en anden måde end tidligere.

Hvis du driver en virksomhed, der har forskellige forretninger– eksempelvis forretninger indenfor hver sin branche – kan det være en fordel at opdele virksomheden i forskellige administrative enheder (forskellige forretninger eller “undervirksomheder”). På den måde kan du adskille enhederne fra hinanden. Et SE-nummer er derfor som udgangspunkt mest relevant, hvis du har en større virksomhed med flere arbejdsområder.

Regnskabsmæssig fordel ved SE-nummer

En fordel ved at opdele din virksomhed i flere administrative enheder/forretninger er, at hver enhed på denne måde kan udarbejde sit eget regnskab, herunder momsregnskab, uafhængigt af de andre enheder under virksomheden. Dette kan være en fordel, da hver forretning kan høre under forskellige brancher og dermed være omfattet af forskellige regler for skatter og afgifter. 

Selvom SE-numre er tilknyttet et fælles CVR-nummer, er de altså adskilt, når det kommer til udarbejdelsen af regnskaber. Det betyder også, at du skal lave et individuelt regnskab for hver enhed med et SE-nummer, samtidig med at du også skal udarbejde et regnskab for selve virksomheden, hvor du ikke medregner enheder med et SE-nummer. 

Forskellen på et SE-nummer og CVR-nummer

Det kan være svært at forstå forskellen mellem et SE-nummer og CVR-nummer, da de minder meget om hinanden. Forskellen er dog, at alle virksomheder er pålagt at have et CVR-nummer, som tildeles ved registreringen af virksomheden hos Erhvervsstyrelsen. Det er derimod ikke et krav, at en virksomhed skal anvende SE-numre, hvis ikke virksomheden skal opdeles i forskellige forretningsområder. Et SE-nummer er dermed en valgfri mulighed for at dele din virksomhed op i flere administrative enheder.

Når en virksomhed opdeles i forskellige administrative enheder, hører hver enhed stadig under den primære virksomheds CVR-nummer, da der ikke bliver oprettet en ny virksomhed. Derimod kan hver enhed få sit eget SE-nummer, som identificerer denne enhed/forretning, på samme måde som CVR-nummeret identificerer en virksomhed. Sagt med andre ord giver et SE-nummer mulighed for, at du kan drive forskellige forretninger under samme CVR-nummer.

Eksempel: Driver du en virksomhed med forretningsområder inden for forskellige erhverv – det kunne være bilsalg, babylegetøj og rådgivning – kan hvert forretningsområde få sit eget SE-nummer og dermed blive til en selvstændig administrativ enhed, som stadig hører under samme virksomhed og CVR-nummer.

Hvordan får jeg et SE-nummer?

For at kunne få et SE-nummer, er det et krav, at du har et CVR-nummer, og din virksomhed dermed er registreret hos Erhvervsstyrelsen. Da et SE-nummer skal tilknyttes et CVR-nummer, vil det kun være muligt at få et SE-nummer, hvis din virksomhed hører under én af følgende virksomhedsformer:

Du kan ansøge om et SE-nummer på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Opret virksomhed med Legal Desk

Har du ambitioner om at starte din egen virksomhed, så er Legal Desk altid klar til at hjælpe. Du kan nemt klare hele oprettelsen online ved at udfylde vores simple formular. Når du er tilfreds og har betalt, behøver du blot underskrive stiftelsesdokumentet med NemID, hvorefter vi går i gang med registreringen.

Klik her for at læse mere